دو شنبه ، 1 اردیبهشت 1393
eco.sbu.ac.ir
 
 
 
 
 
 
 
سایت دانشگاه
 
سایت دانشکده
 
شرح خبر    
گزارشی از نشست پژوهش در آئین های سوگواری

تاريخ خبر :  8/9/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  699

بسمه تعالی

 

معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی نشستی با عنوان «پژوهش در آئین‏های سوگواری» در روز دوشنبه 29 آبان 1391 ساعت 13 در تالار مولوی برگزار نمود. در این نشست پژوهشی  که با حضور دکتر حجت رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیرحوزه ریاست و امور هیات‏ها، حجت الاسلام نبوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، رئیس و برخی از اعضای هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد ابتدا مرشد «میرزاعلی» پرده‌خوانی داستان یکی از وقایع پیش از عاشورا را اجرا نمود و سپس سخنرانی‏های زیر ارائه شد:

دکتر علی بلوکباشی محقق برجسته دایره‏المعارف بزرگ اسلامی سخنرانی خود را با موضوع «پرده‌خوانی؛ جلوه‌ای در نمایش باورهای مذهبی عامه» ارئه نمود. ایشان از پرده‏خوانی، به عنوان یکی از جلوه‏های هنر نمایشی در آئین‏های نمایش مذهبی یاد کرد. دکتر بلوکباشی به ضرورت و اهمیت شناساندن این هنر ترکیبی کلامی ـ نمایشی که با هنرها و فنونی مانند فن بیان، داستان‏سرایی و نقالی، و هنر تجسمی نقاشی مرتبط است تأکید نمود. استاد بلوکباشی در ادامه مباحثی در زمینۀ زمان پیدایی این هنر، دورۀ حیات آن، شمایل نگاری و به ویژه شمایل نگاری مذهبی، صورتگری عامه و نقاشی قهوه‏خانه‏ای، و نیز علل و عوامل زوال پایگاه اجتماعی و هنری پرده‏خوانی بیان داشت.

دکتر علی عباسی دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه سخنرانی خود را در موضوع «روایت‌شناسی پرده‌خوانی» ایراد نمود. او گفت: تابلوخوانی، تعزیه، نقالی و ... از هنرهای نمایشی و بومی ایران هستند و برای حفظ هویت این هنرهای نمایشی، نظریه‏پردازی درباره آنها لازم است. دکتر عباسی افزود: خلاقیت‏های نمایشی زمانی به سامان خواهند رسید که زیربنای نظری استواری داشته باشند. او با یاری گرفتن از روایت‏شناسیِ ژرار ژنت و ژپ لینت ولت به بررسی گفتمان‏های هنری و اصیل ایرانی یعنی پرده‏خوانی پرداخت. دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی هدف پژوهش خود را یاری گرفتن از نظریه‏های روایتی و سعی در نظریه‏پردازی پرده‏خوانی است. وی افزود: برخی از نظریه‏های وارداتی، پایه‏های نظری خود را از گفتمان‏های هنری و بافت فرهنگی ـ اجتماعی خود گرفته‏اند، و این در حالیت که گفتمان‏های دیگری با بافت فرهنگی ـ اجتماعی متفاوت وجود دارند (که نمونه آن: در ایران، هنر پرده‏خوانی، تعزیه، نقالی و غیره است)، ایشان پرسش نظری خود را چنین تبیین نمودند: آیا در تقسیم‏بندی دوتایی لینت ولت و ژرار ژنت می‏توان عنصر سومی را هم اضافه نمود؟ چرا؟

دکتر شیده احمدزاده دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی سخنران سوم این نشست بودند که سخنرانی خود را تحت عنوان «نگاهی تطبیقی به تراژدی و تعزیه» ایراد نمودند. دکتر احمدزاده گفت: تراژدی و تعزیه دو هنر نمایشی کلاسیک محسوب می‌شوند که به علت تجانس و وابستگی به مذهب، اسطوره و رفتارهای آیینی قابل بررسی تطبیقی می‌باشند. ایشان دو هنر نمایشی را نه تنها به لحاظ تکوین و پایگاه نمایشی که در ساختار و برخی عناصر نمایشی نیز دارای نقاط مشترک بسیاری دانستند. البته به نقاط اختلاف نیز اشاره کردند. دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی افزود: در مطالعه هنر نمایش کلاسیک دو تمدن ایران و یونان با دو بینش فلسفی و اجتماعی متفاوت روبه‌رو هستیم. نمایش‌های تراژیک ایران از یک نوع تعارض برونی برخوردارند که دو قطب ایزدی و اهریمنی یا اولیاء و اشقیاء را در نمایش به وجود می‌آورند. کشمکش میان دو نیروی خیر و شر به‌نوبه خود بُعدی اجتماعی ـ سیاسی به این نمایش‌ها می‌دهد درحالی‌که در تراژدی‌های یونان با تعارض میان انسان و خدایان مواجه هستیم و مضمون اصلی قانون خدایان است. ایشان در تحلیل خصوصیات قهرمانان به عناصری مانند مظلومیت، معصومیت و پاک نژادی اشاره کردند که  در دو بافت فرهنگی متفاوت، تعابیری متفاوت می‏یابند.  


http://www.sbu.ac.ir/Default.aspx?tabid=552&ctl=Detail&mid=1612&Id=10418


      منبع خبر : دانشکده ادبیات و علوم انسانی

بازگشت 

 

 
 
pr.office@mail.sbu.ac.ir :روابط عمومي   info@sbu.ac.ir :وب سايت   نقشه‌ي سايت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه شهید بهشتی می باشد