هستههای پژوهشی
هسته مطالعات گروه زبان انگلیسی
اهداف:
- 1- مطالعه به منظور بهبود کیفیت آموزش دروش ترجمه ادبی
- 2- تشویق دانشجویان به ترجمه آثار ادبی از زبان مادری به زبان بیگانه بالعکس
- 3- امکان مبادله فرهنگی از طریق معرفی و ترجمه آثار ادبی و فرهنگی
ضرورت:
- الف ـ- کیفیت نازل به آثار داستانی و نمایشی غرب به فارسی ترجمه شده است و نیازمند بررسی دقیق میباشد.
- ب - نیاز دنیا به معرفی و ترجمه آثار زبان فارسی به زبان انگلیسی.
هسته انسانشناسی فرهنگی ایران
معرفی هسته:
هسته انسانشناسی فرهنگی ایران براي انجام پژوهش با استفاده از روشهای ويژه اين رشته شكل می گيرد. اگر آموزش در رشته هاي علوم اجتماعی با انجام پژوهش در همان محيط باشد يعنی بخش تحقيق در جوار بخش آموزش فعال باشد، آنگاه محيطي علمی به وجود ميآيد كه موجبات مراودات منظم هيأت علمي و دانشجويان مي گردد. از آنجا كه فرهنگ ايران پشتوانه تاريخي مكتوب و مستندی دارد دانش اين فرهنگ نياز به شناخت تاريخ دارد و بدون آن يافته هاي فرهنگي از عمق زماني و پيچيدگيهای انباشت تجربه بشر ايراني برخوردار نخواهد بود. زبان يكي از ابتدايیترين مطالبی است كه يك محقق انسانشناس با آن مواجه است. آشنايي و شناخت زبان ديگري ابتداي تحقيق فرهنگی است و گردآوریهای زبانشناختی موجبات اين را فراهم مي كند كه اطلس فرهنگی مردم بخشهای مختلف جهان شكل گيرد.
برنامه سه ساله هسته انسانشناسی فرهنگی از مهر 1387 ـ مهر 1390
برنامه سه ساله هسته انسانشناسی فرهنگی از مهر 1387 ـ مهر 1390
اقوام ايراني:
اولين موضوع تحقيق هسته انسانشناسی فرهنگی ایران اقوام ايرانی است. اين برنامه به شرح زير است:
سال اول: شناخت اقوام ايرانی و کار با منابع موجود:
سال اول: شناخت اقوام ايرانی و کار با منابع موجود:
- • انسانشناسی فرهنگي
- • بر مبنای تاريخ
- • بر مبنای زبان
این دوره یک ساله را به گردآوری متون و فیشبرداری خواهیم گذراند.
با استفاده از منابع زبانشناختی، تاریخی و با استفاده از منابع فرهنگی (عمدتاً منابع فرهنگ مادی) و اطلسهای موجود کوشش در جهت یافتن مراکز و مرزهای فرهنگی مختلف در دوره های تاریخی متفاوت خواهیم کرد.
سال دوم: مطالعه در تفاوتهای بين اقوام مختلف و تهیه اطلس اقوام ایران
توجه به فرقها بخشي اساسی از تحقيق اقوام است، انسانشناسی در طي تاريخ خود هميشه به فرقها و شباهتها پرداخته است. گردآوری سال اول ما را یاری خواهد کرد تا برای هر دوره تاریخی بتوانیم بر مبنای منابع زبانی و فرهنگی یک اطلس پیشنهاد کنیم. در مرحله نهایی این بخش از یک جغرافیدان برای مدت اندک همکاری خواهیم خواست.
سال سوم: نظريه پردازی در زمينه مطالب مطرح شده و مباحث نظری
مباحث نظری مربوط به اقوام در رشته های مختلف مطرح هستند مثلاً در انسانشناسی سیاسی و اقتصادی و مباحث مربوط به جهانی شدن. در این سال هر یک از سه عضو اصلی هسته انسانشناسی فرهنگی با در نظر گرفتن نظریات خود و چند کنفرانس علمی تخصصی مجلدی در خصوص موضوع مورد نظرشان ارایه خواهند داد و در زمينه هاي مختلف از جمله: حيطه تصميم گيری در درک و حل مسایل و بحث قدرت و بي قدرتی، مسئله سرمايه گذاري در مكانهای مختلف و منابع زيرزمينی و مسایل حقوق شهروندان و اقوام و قوانين بين المللی قانون اساسی و عرف منطقه اي كه هريک روشهايی براي زيستن مسالمت آميز پيشنهاد نموده اند بررسي هايی خواهد شد.
با استفاده از منابع زبانشناختی، تاریخی و با استفاده از منابع فرهنگی (عمدتاً منابع فرهنگ مادی) و اطلسهای موجود کوشش در جهت یافتن مراکز و مرزهای فرهنگی مختلف در دوره های تاریخی متفاوت خواهیم کرد.
سال دوم: مطالعه در تفاوتهای بين اقوام مختلف و تهیه اطلس اقوام ایران
توجه به فرقها بخشي اساسی از تحقيق اقوام است، انسانشناسی در طي تاريخ خود هميشه به فرقها و شباهتها پرداخته است. گردآوری سال اول ما را یاری خواهد کرد تا برای هر دوره تاریخی بتوانیم بر مبنای منابع زبانی و فرهنگی یک اطلس پیشنهاد کنیم. در مرحله نهایی این بخش از یک جغرافیدان برای مدت اندک همکاری خواهیم خواست.
سال سوم: نظريه پردازی در زمينه مطالب مطرح شده و مباحث نظری
مباحث نظری مربوط به اقوام در رشته های مختلف مطرح هستند مثلاً در انسانشناسی سیاسی و اقتصادی و مباحث مربوط به جهانی شدن. در این سال هر یک از سه عضو اصلی هسته انسانشناسی فرهنگی با در نظر گرفتن نظریات خود و چند کنفرانس علمی تخصصی مجلدی در خصوص موضوع مورد نظرشان ارایه خواهند داد و در زمينه هاي مختلف از جمله: حيطه تصميم گيری در درک و حل مسایل و بحث قدرت و بي قدرتی، مسئله سرمايه گذاري در مكانهای مختلف و منابع زيرزمينی و مسایل حقوق شهروندان و اقوام و قوانين بين المللی قانون اساسی و عرف منطقه اي كه هريک روشهايی براي زيستن مسالمت آميز پيشنهاد نموده اند بررسي هايی خواهد شد.
اهداف آتی هسته:
- • طی سه سال به صورت منظم از صاحبنظران مبحث اقوام برای سخنرانیهای کوتاه دعوت به عمل خواهد آمد تا دانشجویانی که در این طرح فعال شده اند با موضوعهای مختلف آشنایی همه جانبه یابند.
- • تشکیل گروههای کاری دانشجویی به محض تصویب هسته انسانشناسی فرهنگی از گروههای آموزشی مختلف شکل خواهند گرفت و با تقسیم کار مشغول خواهند شد.
در پایان سه سال نتیجه مباحث نظری و نقشهها ارائه خواهند شد.