صفحه اصلی
برگزیدگان جایزه «قلم زرین» تجلیل شدند
  • 1084 بازدید

آئین پایانی نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین عصر امروز در کتابخانه پارکشهر برگزار و از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.

ه گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین پایانی نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین عصر امروز در کتابخانه پارکشهر برگزار و از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

در بخش داستان بزرگسال از میان آثار داوری شده دو عنوان کتاب «بی‌نام پدر» از سید میثم موسویان و «بر شکن» از حمید علی‌دوستی به صورت مشترک به عنوان برگزیده اعلام و تجلیل شدند

همچنین در بخش داستان کودک و نوجوان نیز از ««یولبارس و شهر زیرزمینی» به قلم عبدالرحمان اونق و «راز دانه کوچولو» از راضیه خادم‌الحسینی به صورت مشترک تجلیل شدند.

در بخش شعر بزرگسالان نیز  از هادی خورشاهیان برای اثر «سلول آزادی» و سعیده هاشمی برای کتاب «النگوهای دختر نمرود» تجلیل شد

در بخش شعر کودک و نوجوان نیز هیئت داوران محمود پوروهاب را برای اثر «ماهی رود توام» به عنوان برگزیده اعلام کردند.

همچنین در بخش نقد و پژوهش نیز از سید مهدی طباطبایی برای کتاب «غربالی در دست» به عنوان اثر شایسته تقدیر، تجلیل شد.

* حدادعادل: امیدواریم دولت آینده با دفاع از خرید کتاب جامعه را به سمت گسترش کتابخانه‌های عمومی و مشغولیت جوانان با کتاب سوق دهد.

بر اسا این گزارش، غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در مراسم اختتامیه جشنواره قلم زرین اظهار داشت: هم اکنون در بسیاری از شهر‌های ایران دانش آموزان غیر از کتاب درسی هیچ کتاب دیگری نمی‌خوانند و این در حالی است که در شهر آن‌ها نه کتاب فروشی در دسترس و نه امکان خرید برای همه است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن بیان اینکه درس خواندن منحصر به حفظ کردن شده است و ارتباط بین کودک و نوجوان و کتاب برقرار نمی‌شود، عنوان کرد: شخصیت افراد در کودکی شکل می‌گیرد و بعد از آن هر چقدر در زمینه کتاب خوانی تلاش کنیم فایده‌ای ندارد.

وی افزود: باید تغییرات ساختاری در شیوه آموزش کتاب‌ها به وجود بیاید و معلم‌ها هم اهل کتاب باشند و حلقه اول یعنی ارتباط جامعه با کتاب تقویت شود؛ در سال‌های اخیر به دلیل تحریم قیمت کتاب روز به روز بیشتر شده و در سبد خانواده جایی برای کتاب نمانده است.

حداد عادل ضمن اشاره به مشکلات معیشتی و دشواری برای صنعت نشر گفت: صنعت نشر در ایران با دشواری‌های زیادی روبرو شده است و ما امیدواریم دولت آینده بتواند با سیاست‌گذاری‌های گوناگون و دفاع از خرید کتاب جامعه را به سمت گسترش کتابخانه‌های عمومی و مشغولیت جوانان با کتاب سوق دهد.

به گفته رئیس بنیاد سعدی، متاسفانه هم اکنون فضای مجازی در دسترس همه را به سمت نویسندگی بی محتوا سوق داده است. این درحالی است که همه به نوعی گوینده‌اند و نه نویسنده و حرف‌های معمولی، عالم گستر شده است. روز قلم می‌تواند فرصتی برای توجه به دغدغه‌های اهل کتاب و نویسندگان باشد.

* عبدالحسینی: نبود جایگاه هویتی در نقد و پژوهش و جدایی میان آفرینش ادبی و نقد ادبی موجب خسارت‌هایی به ادبیات خواهد شد.

سهیلا عبدالحسینی، دبیر این دوره جایزه، ضمن قرائت بیانیه هیئت داوران به داوری‌ها اشاره کرد و نکاتی را درباره چشنواره قلم زرین بیان کرده و گفت: جشنواره قلم زرین همواره محملی برای پرواز ذهنی هنرمندان صاحب‌ذوق و متعهد بوده است. در این جشنواره با اهتمام به کارشناسان خبره در عرصه شعر و داستان و نقد، استعدادهای ناب و اندیشه‌های والا که در واقع امیدهای ادبیات ایران اسلامی هستند، شناسایی و به جامعه معرفی می‌شوند.

عبدالحسینی ضمن انتقاد از عدم رشد کیفی و کمی در بخش نقد و پژوهش ادبی متذکر شد: نبود جایگاه هویتی و ریشه‌ای در نقد و پژوهش و جدایی میان آفرینش ادبی و نقد ادبی موجب خسارت‌های قابل ملاحظه در درازمدت به ادبیات خواهد بود

​​​​​​​

افزودن نظرات