معاون اول رئیس جمهور در اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد؛

ضرورت مشارکت دانشگاه به عنوان موثرترین اتاق فکر کشور در حل مشکلات

99 Views

اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور دکتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، دکتر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، روسای دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و موسسات آموزش عالی؛ شنبه 24 شهریور ماه 1403 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی در تالار ابوریحان مرکز همایش‌های بین المللی برگزار شد.

​​​​​​​

وحدت و همبستگی نوید بخش حل مشکلات است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد رضا عارف با تبریک فرارسیدن سال تحصیلی جدید و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب و شهدای دانشگاه،  شهید شهید شهریاری را از افتخارات دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد و با تبریک هفته وحدت، آن را رمز اصلی پیروزی و ماندگاری انقلاب دانست و گفت: وحدت، همبستگی و انسجام نیروهای نخبه نوید بخش حل مشکلات در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به سابقه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها،  ابراز امیدواری کرد در این دولت که دولت وفاق ملی است همدلی، صمیمیت و پرداختن به چالش ها و مشکلات در کنار رسیدگی به امور تخصصی و مسائل جاری بیش از پیش باعث رشد کیفی دانشگاه ها شود.

​​​​​​​معروف ترین و مخوف ترین زندان قبل از انقلاب به دانشگاه شهید بهشتی واگذار می شود

معروف ترین و مخوف ترین زندان قبل از انقلاب به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اختصاص می یابد. این نوید را دکتر عارف در پاسخ به درخواست دکتر آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی داد و با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، افزود: از مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه 21 سال گذشته است با این حال دولت آمادگی دارد تا این مصوبه مجدد احیا شود. او از دکتر سیمایی صراف وزیر علوم و دکتر آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی خواست تا پیگیر احیای این مصوبه باشند.

دانشگاه راه حل های پایدار و درازمدت برای ناترازی های اقتصاد ارائه دهد

دانشگاه راه حل های پایدار و دراز مدت برای حل ناترازی در بخش های مختلف ارائه دهد. دکتر عارف با بیان این مطلب به دانشگاهیان گفت: تراز تجاری ما در سال گذشته با  ۱۷ میلیارد دلار منفی بوده و اکنون که در میانه سال هستیم با کسری بودجه مواجه هستیم، دانشگاه باید پیشنهاد بدهد که راهکار مقابله با این مشکلات و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چیست تا بتوان مشکلات را حل کرد و اثرات مخرب این ناترازی ها بر اقتصاد تکرار نشود.

جذب سرمایه و حل چالش های حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از مسیر کرسی های آزاد اندیشی

معاون اول رئیس جمهور انقلاب را دارای پشتوانه ای مردمی دانست و ضمن اهمیت بیان آزاد طرح مسائل در دانشگاه گفت: انتظار ما از این نشست ها بیان راهکار برای طرح مشکلات کشور است. دانشگاه صرفا وظیفه تولید علم و تربیت دانشجو را ندارد بلکه باید به وظیفه اجتماعی خود یعنی بیان آزادانه مسائل و پرداختن به مسائل و مشکلات کشور هم عمل کند تا بتوان با جذب سرمایه های مادی و معنوی چالش ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را حل کرد.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل دانشگاه، افزود: خوشبختانه دانشگاه هنوز از مرجعیت و قداست در جامعه برخوردار است به خاطر پست و مقام غفلت نکنید. مسئولیت ما این جایگاه را دو چندان می کند فکر نکنید تنها با پژوهش، ارائه مقاله و تربیت دانشجو می توان وظیفه خود را انجام داد، این تنها بخشی از وظایف دانشگاه است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: دانشگاهها در 4 دهه گذشته ظرفیت خود را در توسعه کیفی و کمی و پژوهش خوب نشان داده و در بسیاری از امور فارغ از وظیفه سازمانی خود کار کرده  اما در بعد وظیفه اجتماعی به نظر می رسد در دهه پنجم انقلاب و در اسناد بالادستی مهم و برجسته ای که با آن روبه رو هستیم باید جدی تر باشند.

وفاق ملی، راهبرد همه دستگاهها و بخش ها باشد

دکتر عارف انقلاب فرهنگی ایران را انقلابی با پشتوانه مردمی عنوان و گفت: آیا در ارتباط با چالش های فرهنگی و اجتماعی همزمان با مردم جلو می رویم؟ امروزه با چه بحران ها و چالش هایی روبه رو هستیم؟ وی افزود: آرامشی که ما به دنبال آن هستیم همان راهبردی است که موجب پیروزی انقلاب شد.

 او تاکید کرد که در آستانه سال جدید با نگاه دولت چهاردهم وفاق، به عنوان واژه ای عمومی باید راهبرد همه دستگاهها و  بخش ها قرار گیرد.

دانشگاه یکی از موثرترین اتاق فکرهای کشور است

وی همزمانی آغاز سال تحصیلی، با ماه های ابتدایی فعالیت دولت «وفاق ملی» و اجرای برنامه پیشرفت هفتم را فرصت مغتنمی دانست و افزود: در ماه‌های نخست برنامه هفتم پیشرفت، مشغول نوشتن دستورالعمل ها و آیین نامه ها هستیم و بعنوان یک دولت برخاسته از دانشگاه که در راس آن یک چهره دانشگاهی است، دانشگاه را یکی از موثرترین اتاق فکرهای نظام می دانیم. از وزیر علوم می خواهیم که ساز و کاری فراهم کند تا از پشتوانه علمی دانشگاه در فضایی آرام و آزاد استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مرتبط، نقشه جامع علمی کشور، قانون برنامه هفتم پیشرفت، قانون جهش دانش بنیان و غیره را از اسناد بالادستی مهم برشمرد و گفت: محور قرار گرفتن شورای عالی عتف، راهبردی مهم در حل مشکلات و ایجاد انسجام و سیاستگذاری صحیح است چرا که با تقسیم کار ملی و مشخص شدن سهم و نقش هر دانشگاه و پژوهشگاه، در مرحله تدوین دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها می توان تصمیم سازی‌های کلان و شناخت چالش‌ها را به درستی انجام داد.

 اهمیت حرکت کشور در حوزه های علمی و فناوری روز

وی در ادامه با اشاره به مهمترین روندهای کلان‌ علمی و فناوری که باید مد نظر دانشگاه‌ها باشد گفت: حرکت اقتصاد به سمت دیجیتالی شدن، حمل و نقل هوشمند، انرژی های سبز، مواد پیشرفته و حوزه های نوظهور نظیر هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی از این موارد است.

دکتر عارف با اشاره به برنامه ملی رشد مهارت‌های دیجیتال، از دانشگاهیان خواست تا بحث دیجیتالی شدن مهارت‌ها را دنبال کنند.

ایشان با بیان اینکه پارک های علمی و فناوری دستاوردهای خوبی داشته اند خطاب به روسای دانشگاه ها و مسئولان وزارت علوم گفت اقتصاد دانش بنیان را جدی بگیرند.

سهم 10 درصدی  اقتصاد دیجیتال در پایان برنامه هفتم توسعه کشور

معاون اول رئیس جمهور در بحث آموزش های مهارتی و حرفه ای، وضعیت را نامطلوب توصیف کرد و گفت: تا انتهای برنامه هفتم باید ۴۰ درصد آموزش‌ها در قالب مهارت‌های حرفه‌ای باشد.

دکتر عارف در ادامه با اشاره به اینکه مبنای ما اقتصاد دانش بنیان است گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در پایان برنامه نیز حداقل باید ۱۰ درصد باشد.

چشم انداز برنامه هفتم توسعه: 20 دانشگاه در جمع 500 دانشگاه بزرگ دنیا

دکتر عارف افزود: بر طبق رتبه‌بندی‌ سال ۲۰۲۵ ، فقط ۵ یا ۶ دانشگاه در بین ۵۰۰ دانشگاه بزرگ دنیا و آن هم در رده‌های 300 به بالا هستند. هدف ما در برنامه هفتم توسعه آن است که حداقل ۲۰ دانشگاه کشور در جمع۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند.

 وی با بیان آنکه شیب رشد چاپ مقالات ثبت شده در پایگاه علمی جهانی در ۵ سال اخیر کاهشی بوده است، گفت: سرعت رشد علمی ایران در این سال ها، زیر 10درصد بوده است و اگر این روند ادامه یابد، رتبه دوم در منطقه را نیز از دست می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: البته از جهت ارجاع به مقالات، وضعیت ما بهتر شده است و روند سالانه میانگین تعداد ارجاعات به مقالات ایران، از رشد ۲.۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به رشد  به ۹.۱۱ درصد در ۲۰۲۲ رسیده است که نشان دهنده افزایش کیفیت مقالات است.

دکتر عارف در پایان حل مشکل مسکن دانشگاهیان، توجه به امور معیشتی اعضا هیئت علمی، تجدید نظر در راهبردهای هیئت‌های جذب دانشگاه‌ها و بازنگری در تشکیلات وظایف وزارت علوم و از جمله چابکسازی، کاهش بروکراسی و عدم تمرکز اجرایی را از دیگر مسائلی دانست که باید برای آنها چاره اندیشی کرد.

 

اخبار مرتبط:

 

 

 

 

 

 

​​​​​​​

Share: