صفحه اصلی
​طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی
  • 1969 بازدید

با عنایت به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا و استفاده روزافزون معلمان کشورمان از آموزش مجازی و همچنین مسائلی که در این راستا برای آنان پیش ‌آمده‌، آزمایشگاه «فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، با همکاری اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی، «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» را از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه 1399، آغاز نموده ‌است. این طرح ملی، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه و با هدف همیاری و توانمندسازی معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس در زمینه آموزش مجازی،  اجرایی شده است. در طرح مذکور، بر اساس مشکلات و مسائلی که برای معلمان در فرایند آموزش مجازی‌ پیش آمده است، شایستگی‌های آموزشِ دیجیتالِ موردنیاز آنان‌ شناسایی شده و فرایندهایی برای ایجاد و بهبود شایستگی‌های شناسایی شده، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

 

طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» متشکل از چند کارگروه اصلی تحت عناوین کارگروه «آموزش و توانمندسازی»، کارگروه «مربیگری و مشاوره»، کارگروه «مدیریت کیفیت»، کارگروه «مستندسازی و تولید محتوا» و کارگروه «تبلیغات» است که هر یک بخشی از فعالیت‌های طرح را، به‌منظور تسریع فرایند شناسایی و توسعه شایستگی‌های ِآموزشِ مجازیِ، بر عهده دارند. برگزاری مجموعه‌ای غنی و نیازمحور از وبینارها و کارگاه‌های آموزشی، ارائه مشاوره‌های تخصصی و موضوعی به معلمان، تحلیل و ارزیابی فرایندهای آموزشی طرح و نتایج حاصل از آن‌ جهت پیش‌بینی اقدامات اصلاحی، تولید محتواهای آموزشی چندرسانه‌ای و متنوع مرتبط با شایستگی‌های موردنیاز معلمان و اطلاع‌رسانی و پوشش خبری گسترده طرح، به ترتیب، بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌های کارگروه‌های مذکور هستند.«شبکه‌سازی» نیز یکی دیگر از کارگروه‌های فعال طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» است که، مسئولیت شبکه‌سازی گسترده از معلمان و مدیران مدارس کشور و همچنین مربیان توانمند جهت تبادل اطلاعات و ایده‌ها را، بر عهده دارد.

 

طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» تاکنون بیش از 90 رویداد آموزشی همزمان برگزار کرده که بیش از 3600 نفر در آن حضور داشته‌اند و بنا به ارزیابی‌های به عمل آمده کیفیت رویدادهای برگزار شده، «بسیار خوب» گزارش شده است.

 

معلمان و مدیران دریافت پشتیبانی از طرح، با مراجعه به سایت طرح به آدرس اینترنتی https://ecel.sbu.ac.ir، با تکمیل فرم درخواست پشتیبانی موجود در سایت، نیاز خود را شرح می‌دهند در ادامه کارگروه «مشاوره و مربیگری» این طرح که نزدیک به 30 مربی فعال دارد با بهره‌گیری از دانش، تخصص و تجربیات تیم‌های مربیان و متناسب با نیاز متقاضی، ارزیابی، تحلیل و اقدامات لازم را در خصوص فرم مذکور انجام داده و بازخوردهای مناسب و موردنیاز را به معلمان ارائه می‌کنند. تا کنون بیش از 180 فرم از طرف معلمان برای درخواست پشتیبانی در سایت طرح ثبت شده است.

 

شایان توجه است که، تا پایان اسفند تمامی خدمات طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی»، به‌صورت رایگان، در اختیار معلمان و مدیران گرامی قرار می‌گیرد و تمامی اقشار فعالِ حوزه آموزش و تعلیم و تربیت و علاقه‌مندان در سطوح مختلف، می‌توانند از این خدمات، بهره‌مند شوند. 

افزودن نظرات