صفحه اصلی
انتشار کتاب حکمت و دیانت جناب آقای دکتر مصطفی محقق داماد
  • 10 بازدید

«حکمت و دیانت» جدیدترین اثر دکتر مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان علوم، دکتر مصطفی محقق داماد استاد شناخته شده حقوق و فقه اسلامی است که چند سالی است از سمت کرسی استاد تمامی خود در گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی بازنشسته شده و اکنون در کسوت ریاست گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، تحقیقات و پژوهش‌های خود را ادامه می‌دهد. او همچون گذشته نه تنها به نشر دیدگاه‌های خود از منظری فکری و حکمی در باب مسائل روز می‌پردازد، بلکه مطالب علمی و پژوهشی خود را نیز در قالب مجموعه آثاری که با همکاری مرکز نشر علوم اسلامی و انتشارات سخن با ظاهری متحدالشکل روانه بازار نشر کشور می‌شود، مدون می‌کند. آخرین کتاب از این سلسله آثار با عنوان «حکمت و دیانت» چندی است منتشر شده است.

کتاب «حکمت و دیانت» مجموعه مقالاتی است که نام یکی از مقالات آن به عنوان نام اصلی کتاب برگزیده شده است. این برگزیدگی را نباید از سر اتفاق دانست. حکمت و دیانت دو پایه و به عبارت بهتر دو خمیرمایه وجودی مصطفی محقق داماد است که در موضاع و مراتب گوناگون در مظاهر مختلف به منصه ظهور رسیده است. او در پی آن است که تبلیغ دیانت را با تبیین حکمت همراه ساخته و شریعت را در سپهر حقیقت مورد بازخوانی قرار دهد. تلاش محقق داماد در پنجاه سال گذشته همواره معطوف به همراه ساختن دیانت با حکمت و نگریستن به دیانت از پنجره حکمت بوده است. با این مقدمه است که می‌توان سلسله مقالات این کتاب را که در موضوعات متفاوت نوشته شده، اما در عرصه عام الهیات قابل طرح و بررسی هستند، مورد توجه قرار داد.  چنان‌که نویسنده در دیباچه‌ای بر کتاب افزوده اذعان کرده است، پراکندگی موضوعات مقالات نشئت گرفته از سابقۀ تحصیلی، تعلیمی و تدریسی اوست که طیفی از دانش‌های تفسیری، فقهی، کلامی و فلسفی را دربرمی‌گیرد.

علاوه بر «حکمت و دیانت»، مقالات دیگری با عنوان‌هایی نظیر «حکمت و فقاهت» و «حکمت و طبابت» نشان از دقت‌نظر و همچنین دلمشغولی نویسنده در باب عرصه‌های مهم زندگی انسانی است که همواره در منظر نویسنده قرار دارد. مقالاتی نظیر «اجتهاد شورایی» نیز حکایت از پایبندی نویسنده به عقل عقلایی و مهم‌تر از آن امر شورا که دموکراتیک‌ترین نهاد در سنت فقهی شیعه به شمار می‌رود دارد. مقاله دیگری که در این مجموعه می‌توان از آن نام برد، «اندر آفت خطابه بدون تفقه» است که حاوی نقدهای محقق داماد در باب سوء استفاده از جهل و خرافات توسط برخی وعاظ است. علاوه بر نخبگان، توده‌های مردم نیز می‌توانند با خواندن برخی از مقالات این کتاب نظیر مقاله «فلسفه دینداری» از تازه‌ترین اثر محقق داماد بهره ببرند.

 

کتاب حکمت و دیانت


 

افزودن نظرات