دکتر حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم تحقیقات و فناوری

گفت و گو محور وفاق ملی و دانشگاه مرجع گفت و گو باشد

61 بازدید

 

 دکتر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی با بیان اینکه اجلاس روسای دانشگاه ها امسال در حالی برگزار می شود که جامعه دانشگاهی با امید و نشاط بیشتری به استقبال سال تحصیلی می‌ رود، افزود: وفاق ملی، به معنی کنار گذاشتن تفاوت‌ها و عقاید نیست بلکه به این معنی است که با یکدیگر گفت وگو کنیم و دو قطبی‌های تصنعی را برای رسیدن به منافع ملی کنار بگذاریم. وی تصریح کرد: برای رسیدن به شعار وفاق ملی، باید گفت وگو، محور کار و دانشگاه مرجع گفتگو باشد، سپس این خاصیت و ویژگی به بقیه جامعه تسری پیدا کند.
دکتر سیمایی صراف شرط ابقا یا انتصاب روسای دانشگاه‌ها را  قدرت اجماع‌سازی بیان و افزود: یکی از شروط ما این است که آنها توانمندی اجماع و گفتگو با سلایق مختلف را داشته باشند، چرا که معتقد هستیم دانشگاه توسط یک سلیقه فکری اداره نخواهد شد.
 وی از راه‌اندازی میز اقتصاد آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و گفت: متاسفانه کل بودجه آموزش عالی تنها ۳ درصد بودجه کشور و نقش آموزش عالی در تولید ناخالص ملی در حدود نیم درصد است که باید به چهار درصد افزایش یابد. او پیشنهاد کرد: برای حل مشکلات آموزش عالی سازمان سرمایه‌گذاری‌های دانشگاهی با حداقل سرمایه ۵ همت تشکیل شود. وزیر علوم گریزی هم به بودجه پارک های علم و فناوری زد و افزود: علی رغم اهمیتی که پارک‌های علم و فناوری در کشور دارند میزان بودجه این موسسات کمتر از یک همت است که لازم است به چهار همت افزایش یابد.


​​​​​​​از تبیین سیاست‌ها و راهبردهای وزارت علوم برای اجرای شعار وفاق ملی در دانشگاه‌ها تا راه حل‌هایی برای زیست مطلوب دانشجویان و بهبود سطح معیشت کارکنان

دکتر سید احمدرضا خضری مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز تبیین سیاست‌ها و راهبردهای وزارت علوم برای اجرای شعار وفاق ملی در دانشگاه‌ها و مدیریت عالمانه و مطلوب، افزایش تعامل میان ستاد و صف در حوزه آموزش عالی و همچنین شناسایی دقیق تنگناها، دشواری‌ها و مشکلات مدیریتی، مالی، آموزشی، پژوهشی فناوری و فرهنگی در دانشگاه‌ها و پیدا کردن راهکار برای حل آنها، تبیین مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و متولیان نظام آموزش عالی به عنوان یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت چهاردهم با هدف پاسخگویی بیشتر در این عرصه را از جمله اهداف این نشست توصیف کرد.
وی اما هم‌اندیشی درخصوص چگونگی رفع موانع پیش آمده برای برخی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان و بازگشت آنها به محیط دانشگاه بر اساس جذب حداکثری مورد نظر نظام، یافتن روش‌هایی برای اثربخشی بیشتر دانشگاه‌ها برای حل مشکلات صنعت و جامع ، یافتن راه‌حل‌هایی برای فراهم ساختن زیست مطلوب برای دانشجویان و یافتن راهکار برای بهبود سطح معیشت کارکنان و اعضای هیئت علمی به عنوان مغز متفکر آموزش عالی از دیگر اهداف نشست عنوان کرد.

آموزش اساس و پایه فعالیت دانشگاهی است/ برنامه تجلیل از سرآمدان آموزشی ادامه می‌یابد

روح‌الله رازینی، معاون آموزشی وزیر علوم در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: درصد زیادی  از برنامه‌های  در حال اجرای معاونت آموزشی وزارت علوم با برنامه‌های ارائه شده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی مطابق است.

وی گفت: تقویت آموزش در دانشگاه‌ها یکی از این برنامه‌ها است که در همین راستا تجلیل از سرآمدان آموزشی در سال گذشته صورت گرفت و امسال نیز انجام خواهد شد و این مهم در جلب توجه به حوزه آموزش بسیار موثر است.

رازینی ادامه داد: از روسای دانشگاه‌ها انتظار می‌رود بخشی از بودجه تعمیر و تجهیز را به تقویت آزمایشگاه‌های آموزشی اختصاص دهند که مورد استفاده همه دانشجویان است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دو سال است به دلیل دیر رسیدن سوابق تحصیلی، ورودی‌های جدید با تاخیر پذیرش می‌شوند؛ درخواست‌ ما این است که رؤسای دانشگاه‎ها برای کلاس آنها تدبیر کنند.

وی با اشاره به اینکه در شهریورماه سال گذشته آیین‌نامه دروس مهارتی ابلاغ شد گفت: برنامه درسی واحدهای گروه فنی و مهندسی کاملا آماده شده است و از مهرماه جاری اجرا می شود و چون این امر به تازگی اتفاق می‌افتد، روسای دانشگاه‌ها بر روند مطلوب کار نظارت کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: با توجه به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به دروس عمومی، قرار بود تعداد واحدهای دروس ادبیات فارسی کاهش یابد که مقرر شد تا کار عمیق کارشناسی صورت نگرفته تغییری نکند و در ترم بعد درس ادبیات فارسی همان سه واحد خواهد بود.

رازینی ادامه داد: سازمان بازرسی از ما مطالبه کرده است که حوزه استعداد درخشان جایگاهش ارتقا یابد. رؤسا بررسی کنند و پیشنهادات خود را در این خصوص به ما ارائه دهند.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: بنیاد نخبگان در استان‌ها بودجه مناسب برای حمایت نخبگان دارد اما این حمایت به دانشجویان نخبه‌ای داده می‌شود که به بنیاد مراجعه کنند؛ درخواست ما این است دانشگاه‌ها از این ظرفیت استفاده کنند و دانشجویان نخبه را به بنیاد معرفی کنند.

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نرخ غذا، اجاره بهای خوابگاه و انواع وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید را اعلام کرد.

دکتر مسعود گنجی در  نشست روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری  با اشاره به نوع و مبلغ وام‌های دانشجویی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: مبلغ وام تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۲ میلیون و نیم، وام تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان و وام تحصیلی دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون تومان به ۶ میلیون و نیم افزایش یافت.

وام تحصیلی دانشجویان متأهل دو برابر شد

وی ادامه داد: این وام‌های تحصیلی با توجه به وام حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای دانشجویان متأهل دو برابر خواهد بود. به عنوان مثال یک دانشجوی دکتری پیوسته که سال گذشته ۶ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت می‌کرد اگر امسال متأهل باشد ۱۳ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت خواهد کرد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: اگر زوجین هر دو دانشجو باشند به یک نفر این وام تحصیلی تعلق خواهد گرفت.

افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن متاهلی در تهران، کلان شهرها و سایر شهرها

وی افزود: وام ودیعه مسکن متاهلی در شهر تهران از ۳۲ میلیون و نیم به ۳۵ میلیون تومان، در کلان شهرها از ۲۶ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها از ۱۹ و نیم میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: منظور از کلان شهرها، مشهد مقدس، تبریز، قم، کرج اصفهان، کرمانشاه، شیراز و اهواز هستند.

افزایش وام شهریه در مقاطع مختلف

وی با اشاره به وام شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز افزود: وام شهریه برای دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۳۰۰ هزار و تومان به یک میلیون و نیم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان و برای دانشجویان دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون و نیم به همان ۶ میلیون و نیم افزایش یافته است.

وی با اشاره به وام بند ج تبصره ۹ قانون بودجه‌ای کشور ویژه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: امسال مجلس با صندوق بسیار همراه بود و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بند مذکور پیش بینی کردند.

 

ایجاد اشتغال ۵۰۰ هزار نفری در پارک‌های علم و فناوری نیازمند حمایت بودجه‌ای است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه بودجه پارک‌های علم و فناوری حدود ۲ درصد از بودجه آموزش عالی است، گفت: با همین پایه بودجه‌ای ضعیف، پارک‌های علم و فناوری توانستند ۱۴۰ هزار شغل ایجاد کنند. باید این تعداد را به ۵۰۰ هزار شغل برسانیم که تحقق این امر مستلزم ۴ برابر کردن بودجه پایه پارک‌ها است.

محمدنبی شهیکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اظهار کرد: باید الگوی حکمرانی پارک‌های علم و فناوری تغییر کند و مشارکت بخش خصوصی را هم در اداره پارک‌ها داشته باشیم.

وی خواهان توجه بیشتر به تخصیص بودجه پارک‌های علم و فناری شد و گفت: در  سال گذشته پارک‌های علم و فناوری حدود ۶۷ درصد تخصیص بودجه داشتند و تاکنون نیز ۳۱ درصد تخصیص داده شده است که با میزان تخصیص پارک‌ها خیلی فاصله دارد.

 شهیکی شکل‌گیری نهادهای موازی پارک‌های علم و فناوری در 13 استان کشور و کمبود فضای فیزیکی را از جمله مشکلات پارک‌های علم و فناوری اعلام کرد.

همکاری  وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم درباره مدل همکاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم، نیز بیان کرد: تاکنون به توافق رسیدیم که ۵ برنامه مشارکتی را انجام دهیم، ماه آتی ۱۱ برنامه مشارکت بین وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری نهایی می‌شود که بودجه آنها را معاونت علمی تخصیص می‌دهد.

وی درباره هیات امنای پارک‌های علم و فناوری گفت: پیشنهاد ما این است که الگوی تمرکز زدا در پارک‌های علم و فناوری داشته باشیم، سعی داریم پارک‌ها را به عنوان بنگاه خصوصی در دل وزارت علوم بپذیریم تا امکان سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی و خلق ثروت در آن فراهم شود.

 

اخبار مرتبط:

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: