پایگاه اطلاعات اعضای هیئت علمی دانشگاه راه اندازی شد

9878 بازدید

توسعه زیرساخت فنی و همگام شدن با استانداردهای روز دنیا در عرصه فناوری اطلاعات از اهم اهداف مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات است./ پایگاه اطلاعات اعضای هیئت علمی دانشگاه راه اندازی شد.

​​​​​​​

دکتر شاملی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به فعالیت های این مرکز اظهار داشت: مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات طی سال‌های اخیر اقدامات شایان توجهی در ارائه خدمات نوین در حوزه فناوری اطلاعات انجام داده است. بنده نیز از زمان تصدی این پست اهتمام جدی در دنبال کردن اهداف محوری دانشگاه در حوزه فناوری داشته‌ام. وبگاه فعلی دانشگاه شهید بهشتی، ماحصل پروژه‌ای چندساله است که با پیگیری و همت مدیران و کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، طی این سال‌ها دنبال شده و استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها، توسعه زیرساخت فنی و همگام شدن با استانداردهای روز دنیا در این عرصه از اهم اهداف این مرکز بوده است.

وی افزود: طی دو سال اخیر، اهتمام ویژه‌ای نیز بر غنا، اصلاح و استانداردسازی محتوا و معماری اطلاعات وبگاه شده است، چرا که معتقدیم وبگاه دانشگاه، آینه تمام نمای فعالیت‌ها و جلوه‌گر حیات آن است. پویایی، صحت و به‌روز بودن محتوا و مطالب وبگاه، خبر از تحرک و نشاط درونی دانشگاه به مخاطب می‌دهد.

دکتر شاملی با برشمردن اقدامات صورت گرفته در راستای غنای وبگاه دانشگاه تصریح کرد: از جمله اقدامات کلیدی صورت گرفته، راه‌اندازی رزومه‌های اعضای هیئت‌علمی با ساختاری یکپارچه و منسجم است که به طور خودکار به‌روزرسانی شده و اطلاعات آن از سامانه جامع دانشگاهی استخراج می‌شود که در بخش «افراد» در وبگاه هر دانشکده یا پژوهشکده، تحت عنوان «اعضای هیئت‌علمی» در دسترس است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه‌اندازی پایگاه اعضای هیئت علمی خبر داد و خاطرنشان شد:  به منظور ایجاد یک پایگاه منسجم از اطلاعات اعضای هیئت علمی دانشگاه، فهرست کامل اعضای هیئت علمی به آدرس https://www.sbu.ac.ir/cv نیز راه‌اندازی شده است. در این فهرست جستجو بر اساس نام و نام‌خانوادگی، دانشکده یا پژوهشکده محل خدمت عضو هیئت علمی، میسر است. راه‌اندازی رزومه خودکار اعضای هیئت‌علمی بازنشسته نیز دستاورد دیگری است که اخیراً به انجام رسیده و اکنون این فهرست‌ها در بخش «افراد» در وبگاه هر دانشکده یا پژوهشکده، تحت عنوان «اعضای هیئت‌علمی بازنشسته» قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم مرکز فناوری، اجرای پروژه‌ای یک ساله برای چیدمان مجدد صفحات وبگاه دانشگاه، بازبینی محتوا، درج مطالب و محتوای جدید و به‌روز مطابق با معیارهای روز دنیا است. این پروژه از مهرماه امسال شروع شده و تابه‌حال یک چهارم از بخش‌های محتوایی وبگاه دانشگاه اعم از وبگاه مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، ریاست، حوزه ریاست، دفتر نظارت و ارزیابی، مدیریت امور حقوقی، امور حقوقی، اداره کل حراست، مدیریت روابط‌عمومی و دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر مجدد چیدمان شده‌اند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات به شاخص‌ها و ویژگی‌ها در پروژه چیدمان مجدد وبگاه را نام برد و اظهار داشت: ایجاد سبکی ساده و شکیل برای صفحات وبگاه، که هم به لحاظ بصری و رنگ‌آمیزی خوشایند و در عین حال درخور دانشگاه باشد در چیدمان مجدد مد نظر است. همچنین ایجاد معماری صحیح و استاندارد اطلاعات، سادگی در منوها، رعایت ساختار منطقی و همگون اطلاعات، نگارش صحیح کلمات فارسی (اعم از درج نیم‌فاصله، نشانگرها و غیره) از دیگر موارد مهمی هستند که در این پروژه دنبال می‌شوند. اولین اقدامی که در این راستا انجام شد این بود که وبگاه مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات به آدرس https://ictc.sbu.ac.ir با بهترین و جدیدترین راهنماهای خدمات مرکز به همراه داشبوردی از اهم شاخص‌های عددی مرکز تهیه و با ساختار جدید به‌روزسانی شد. در چیدمان دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر نیز سعی شد ساختاری جامع و ساده به کار برده شود تا به عنوان الگویی برای سایر دانشکده‌ها در این پروژه دنبال شود.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر به راه‌اندازی ارسال پیامک پس از اتمام کار روی میزخدمت اشاره کرد و افزود: به منظور بهبود ارائه خدمات و ارتباط موثرتر اعضای دانشگاه با کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرویس جدیدی روی میزخدمت https://help.sbu.ac.ir راه‌اندازی شده است؛ عملکرد این سرویس بدین صورت است که به‌محض اتمام و انجام درخواست درج شده در میزخدمت توسط کارشناسان مرکز، پیامکی برای درخواست‌دهنده ارسال می‌شود تا وی را از نتیجه اقدام انجام شده مطلع سازد. این پیامک حاوی لینکی است که در آن، پاسخ مشروح کارشناس فنی به‌همراه شماره درخواست آمده است. همچنین دو سوال در آن قرار داده شده، تا نظر درخواست‌دهنده در خصوص نتیجه اقدام صورت گرفته سنجیده شود، و در صورت عدم رضایت، درخواست به مسئول میزخدمت برای پیگیری بیشتر ارجاع داده خواهد شد. بدیهی است مشارکت اعضای دانشگاه در این زمینه، در بهبود و ارتقای کیفیت خدمات مرکز نقش به‌سزایی خواهد داشت.

دکتر شاملی با اشاره به برنامه‌های آتی مرکز فناوری تاکید کرد: راه‌اندازی رزومه انگلیسی اعضای هیئت‌علمی و راه‌اندازی فهرست کامل دروس روی وبگاه فارسی و انگلیسی دانشگاه، از جمله برنامه‌های آتی این مرکز هستند که امیدواریم به‌زودی خبرهای خوبی را در این خصوص به اطلاع اعضای دانشگاه برسانیم.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: