رئیس دانشگاه:

داشتن مقاله، اعتبار علمی کشور است اما هدف نیست

126 بازدید

آیین تجلیل از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی در پایگاه‌های معتبر بین المللی، شنبه 9 تیر 1403 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در سخنانی با تبریک مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهادت رئیس جمهور دردناک بود، توقع جهان این بود که با توجه به شرایط تحریم و مسائل مختلف منطقه‌ای، شش ماه حالت فوق‌العاده در کشور اعلام شود اما شاهد بودیم در ظرف کمتر از 50 روز انتخابات برگزار شد.

دکتر آقامیری با اشاره به اهمیت تدوین و انتشار برون‌دادهای علمی اظهار داشت: داشتن مقاله، اعتبار علمی کشور است اما هدف نیست. انتشار مقاله به عنوان نما و گزارشی از تلاش‌های دانشمندان، کار بزرگ و خوبی است اما وقتی که به هدف تبدیل می‌شود مورد سوال است.

وی افزود: به علت اینکه ما را محاصره تبلیغاتی می‌کنند، برای اثبات خودمان نیاز داریم مقالات، مطالب و محصولات علمی را ارائه کنیم؛ بنابراین نمایه‌سازی بین‌المللی یک ضرورت است. برای رسیدن به مرجعیت علمی باید در سطح بین‌المللی فعال باشیم. فعالیت مجلات علمی در سطح بین‌المللی یکی از ابزارها در مسیر مرجعیت علمی است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بررسی تاثیرانتشار مقالات علمی در سطح بین المللی تصریح کرد: همکاران ما در دانشکده هسته‌ای تا سال ۲۰۰۶ به خاطر مسائل امنیتی محدودیت‌هایی در انتشار مقاله داشتند. با برداشتن محدودیت‌ها و انتشار مقالات علمی، ذهنیت‌های موجود درخصوص مسائل هسته‌ای عوض شد و مسیر تغییر کرد؛ شاهد بودیم که احساس و داوری در کشور در این حوزه عوض شد.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: