صفحه اصلی
در علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده ایم
  • 65465 بازدید

دکتر زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به جایگاه و دستاوردهای حوزه علوم پایه گفت: در علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر زلفی گل در آیین افتتاحیه سال علوم پایه، با اشاره به چالش های موجود در حوزه آموزش گفت: ما به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم و هدایت تحصیلی براساس استعداد ذاتی و علایق درونی فرد نداریم.

وزیر علوم با تاکید بر وضع قوانین برای حمایت  از استعدادهای برتر و نخبگان کشور تصریح کرد: باید تمهیدی اندیشیده شود تا مدال آوران المپیادهای علمی بدون شرکت در فراخوان‌ها  بتوانند به عنوان عضو هیأت علمی جذب شوند و قوانینی وضع شود تا انگیزه بورسیه ها برای تحقیق و انجام فعالیت های پژوهشی ارتقاء یابد.

دکتر زلفی گل با اشاره به تفاوت‌ها در رشته‌های علوم پایه گفت: رشته‌های مختلف علوم پایه همه از شرایط یکسانی برخوردار نیستند، بازار کار در برخی رشته ها مطلوب‌تر است.

وی با طرح این پرسش که چه کنیم تا سطح علاقه داوطلبان برای ورود و ادامه تحصیل در علوم پایه را افزایش دهیم؟ اظهار داشت: باید با احصاء نتایج، ارتباط منطقی برقرار نماییم تا راهکارهای عملی ارائه شود؛ از آن جمله اینکه اگر دانش آموختگان علوم پایه و علوم انسانی در آموزش و پرورش به عنوان دبیر پذیرفته شوند و امید به آینده شغلی داشته باشند داوطلبان نیز  با انگیزه بهتر و بیشتری وارد حوزه های دانشی مذکور خواهند شد.

وزیر علوم، با آسیب‌شناسی میزان استقبال داوطلبان ورود به دانشگاه از حوزه علوم پایه گفت: اصل این است که داوطلبان به آینده شغلی مطمئن نیستند؛ باید از قوانین برای حل مشکلات کسانی که وارد رشته های علوم پایه می شوند بهره بگیریم و برای رسیدن به این نقطه راهکار ارئه دهیم.

علم فقط فناوری و نوآوری روز نیست بلکه علم امروز، تکنولوژی فرداست؛ اگر ریاضی و آمار را از علوم بگیرید دیگر چه می ماند و چگونه می توان بدون آمار و ریاضی برای کشور برنامه‌ریزی کرد؟

علـوم پایـه فراتـر از زمـان و مـکان است

وزیر علوم با تاکید بر جایگاه علوم پایه خاطرنشان شد: علوم پایه فراتر از زمان و مکان است. من معتقدم تفکر و تعقل انسان نتیجه واکنش های شیمیایی است؛ فکر، احساس را و احساس، اعمال را شکل می دهد. اگر می‌خواهیم در بلند مدت در نظر و احساس جامعه نقش بازی کنیم راهی نداریم جز اینکه به علوم پایه بها دهیم. یکی از وظایف ما این است که تلاش کنیم تا اهمیت و جایگاه علوم پایه را برای مسئولان کشور تشریح نماییم؛ خدا را شاکریم که دیدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به علوم پایه بسیط و وسیع است.

دکتر زلفی گل، بر اهمیت تحقیقات بنیادی و کاربردی تاکید کرد و خاطرنشان شد: در کشورهایی که دانشمندان را وادار کردند صرفاً در راستای نیازهای جامعه کار کنند پس از مدتی به این نتیجه رسیدند دانشمندان در کنار تحقیقات کاربردی باید به سئوال ذهنی پاسخ دهند؛ ضروری است در کنار دانشمندی که به دنبال حل مسئله و تولید محصول است دانشمند دیگری باید به تحقیقات بنیادی و ارائه نظریه بپردازد.

وزیر علوم از انجام پروژه برای ساخت دوربین هایی برای فیلمبرداری از طرف واکنشی مولکولی در کشور خبر داد و گفت: دنیا به دنبال این است که واکنشها را از اندازه مولکولی به تصویر بکشد. بی تردید دستیابی به سطح از دانش و تکنولوژی، سونامی در علم خواهد بود.

در علـوم پایـه به مرجعیـت علمـی رسیده ایم

دکتر زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری  با اشاره به جایگاه و دستاوردهای حوزه علوم پایه گفت: در علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده ایم. از نتایج تحقیقات دانشمندان ما به عنوان منبع در دنیا استفاده می شود، بسیاری از استادان ما به عنوان هیأت مشورتی با مهم ترین مجلات تخصصی همکاری می‌کنند. در حال حاضر 164 مجله تخصصی در حوزه علوم پایه داریم و 67 واحد پژوهشی در این حوزه دانشی فعالیت می کنند.

وزیر علوم خواستار فعالیت و نقش آفرینی بیشتر انجمن های علمی شد و تاکید کرد: انجمن های علمی ظرفیت مغفول مانده در کشور هستند و نتوانسته ایم از توان ارزشمند انجمن ها بهره کافی را ببریم؛ انجمن های علمی با تعریف پروژه های کلان ملی و جذب محققان و متخصصان می توانند در راستای رسیدن به افق های جدید دانش نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا نمایند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

دکتر زلفی گل با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم دنیا بیان داشت: در کشور 76 هزار مقاله منتشر شده است که این عدد نشان از این دارد که  بیش از 2 درصد علم دنیا در کشور تولید می شود، دانشمندان و محققان ما با دست خالی کار بزرگی را انجام دادند که باید دست مریزاد به ایشان گفت؛ بی تردید اگر زیرساخت‌ها و تجهیزات مدرن در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فراهم بود نتایج مطلوب تری را شاهد بودیم

وزیر علوم در پایان بر سرمایه‌گذاری در حوزه علم و دانش تاکید کرد و گفت: هر ریال هزینه در حوزه علم چند صد تومان سود خواهد داشت. علم، فناوری و نوآوری عاقلانه‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری فرزندانمان است و علوم پایه، پایه و بنیان علم و فناوری است. اگر اشتغال را پروژه اول تعریف کنیم توزیع متوازن استعدادها در حوزه های مختلف دانشی را در پی خواهد داشت و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.​​​​​​​​​​​​​​

افزودن نظرات