صفحه اصلی
گزارش تفصیلی نشست خبری سالانه رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با اصحاب رسانه
  • 52378 بازدید

نشست خبری سالانه رئیس دانشگاه شهیدبهشتی ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ با حضور معاونان آموزشی و دانشجویی و جمعی از اصحاب رسانه، به صورت حضوری در دانشگاه برگزار شد.

​​​​​​​

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در ابتدای این نشست با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۲۲ تحت عنوان «سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار» گفت: روال سازمان جهانی یونسکو این است که هر سال را با هدف ترویج یک حوزه دانشی در سطح جهان، نامگذاری می‌کند. این سازمان سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت سال ۲۰۲۲ را سال علوم پایه نامگذاری کند و دلیل این تصمیم این بوده است که زودبازده نبودن علوم پایه سبب شده در برخی از کشورها به آن‌ها بی‌توجهی شود.

وی افزود: علوم پایه نقش بسیار مهمی را در تحول جامعه بشری و توسعه علمی کشورها داشته است. مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد خود بر اهمیت علوم پایه تاکید کرده‌اند. بنده به یکی از جملات ایشان اشاره می‌کنم که مضمون آن این است: «علوم پایه مانند ذخیره بانکی شماست که هر وقت لازم شد از آن برداشت می‌کنید و علوم کاربردی مانند پول توجیبی است که همیشه در جیب خود دارید.»

وی تصریح کرد: ممکن است علوم پایه بلافاصله تبدیل به محصول نشود؛ اما در میان‌مدت و درازمدت به عنوان عامل تحول و توسعه علم و فناوری بسیار اجتناب ناپذیر است. با توجه به این ویژگی، از بخش خصوصی انتظار نمی‌رود در علوم پایه سرمایه‌گذاری کند؛ بلکه این یک وظیفه حاکمیتی است.

توجه به علوم پایه در ایران از دوران تمدن اسلامی

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته پیش از اینکه یونسکو به این امر توجه کند؛ پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در دو تا سه دهه گذشته، در کشور به علوم پایه توجه بسیار خوبی شده که از جمله آن‌ها می توان به طرح‌های کلان ملی مانند رصدخانه و شتاب‌گر ملی، ایجاد قطب‌های علمی، تاسیس آزمایشگاه‌های مرجع در رشته‌های مختلف، دستیابی به فناوری انرژی هسته‌ای، رشد چشمگیر در کمیّت و کیفیت اسناد علمی در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی، گسترش رشته‌ها و فناوری‌های جدید بین‌رشته‌ای مانند علوم زیستی و نانو و دیگر فعالیت‌های پژوهشی و نوآوری اشاره کرد.

وی ادامه داد: این اتفاقات به این دلیل افتاده که در قوانین کشور و در برنامه‌های بودجه به علوم پایه توجه شده است. برای مثال، در قانون اهداف و وظایف وزارت علوم که سال ۱۳۷۹ تصویب شد، حمایت از علوم پایه جزو ماموریت‌های اصلی وزارت علوم تلقی شده و در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه به حمایت از علوم بنیادی و خلق دانش و ایده‌های نو در کنار فناوری و نوآوری و کاربردی کردن علم به عنوان وظیفه دولت و امور حاکمیتی تاکید شده است. علاوه بر این در سیاست‌های کلی ابلاغی علم و فناوری از طرف مقام معظم رهبری به روسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی و دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته با سیاست‌‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی ویژه تاکید شده است.

تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقاء جایگاه علوم پایه

دکتر نصیری قیداری در توضیح اقدامات انجام شده در کشور در راستای ارتقاء جایگاه علوم پایه گفت: در کشور حدود ۴۰۰ انجمن علمی وجود دارد که ۳۲ انجمن مربوط به حوزه علوم پایه هستند. این انجمن‌ها از اوایل سال ۱۴۰۰ حرکتی را آغاز کردند که منجر به تاسیس «شورای سیاست‌گذاری سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار» در وزارت علوم به ریاست وزیر علوم و نایب رئیس معاون پژوهشی ایشان تشکیل شد که اعضاء آن شامل رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی و رئیس کمیسیون‌ انجمن‌های علمی وزارت علوم، رئیس شورای انجمن‌های علمی کشور، رئیس انجمن فیزیک ایران، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم زیستی و رئیس انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران و تعدادی از افراد دارای وجهه حقیقی هستند.

وی افزود: این ستاد و کمیته اجرایی آن مصوباتی از جمله آئین نامه اجرایی تشکیل ستادهای استانی را تنظیم، تصویب و به استان‌ها ارسال کرده است که متعاقب آن در هر استان به ریاست دانشگاه مادر آن استان ستاد استانی تشکیل شده است. ساخت خانه‌‌های علم که احتمالاً بعدها به شهر علم تبدیل می‌شود و اولین آن‌ها در استان زنجان ایجاد شده، از دیگر فعالیت‌های ستاد است.

آموزش سال آینده دانشگاه شهیدبهشتی ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی است

دکتر نصیری در توضیح تعیین تکلیف نوع آموزش دانشجویان در سال 1401 گفت: طی ماه‌های اخیر اولین دستور هر جلسه هفتگی هیات رئیسه، نحوه حضوری شدن دانشگاه بوده است که معاونان دانشجویی و آموزشی مسئول بوده‌اند در طول هفته بر روی این موضوع بحث کنند و به هیات رئیسه گزارش ارائه دهند. البته در نیمسال تحصیلی گذشته حدود ۱۸۰۰ دانشجو در خوابگاه و دو برابر آن دانشجویان غیرخوابگاهی در دانشگاه حضور داشتند. بنابراین نمی‌توان گفت آموزش دانشگاه صرفاً مجازی بوده است.

وی افزود: با کارهای کارشناسی انجام شده، تصمیم گرفته‌ایم از فروردین ۱۴۰۱، تمامی دانشجویان مقطع دکترا، تمام دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به غیر از ورودی‌های ۱۴۰۰ و دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1398 به قبل در دانشگاه حضور پیدا کنند و مانند قبل از امکانات خوابگاهی، ورزشی و تغذیه بهره‌مند ‌شوند. البته این شرایط با وجود محدودیت‌های کرونایی است و اگر روزی ستاد ملی کرونا اعلام کند محدودیت‌ها برداشته شده‌اند، صد در صد دانشجویان در دانشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به طولانی شده تحصیل تعدادی از دانشجویان با توجه به شرایط موجود تصریح کرد: موضوع دیگر این است که تعداد قابل توجهی یعنی در یک نیم‌سال ۲ هزار و در یک نیم سال دیگر حدود ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی بدون احتساب در سنوات تحصیلی حذف ترم کرده‌اند و روند فارغ‌التحصیلی آن‌ها طولانی شده است. ما خواهان این نیستیم ماندگاری دانشجویان در دانشگاه زیاد شده و به این ترتیب امکان حضور سایر داوطلبان تحصیل در این دانشگاه نادیده گرفته شود؛ چرا که بخشی از وظیفه ما توجه به حقوق متقاضیان ورود به دانشگاه است.

وی در توضیح نحوه برگزاری امتحانات ترم آینده گفت: در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برگزاری ترکیبی امتحانات بوده و در نیم‌سال بعدی هم بنا بر مصوبه شورای آموزش عالی استان تاکید ما بر برگزاری حضوری امتحانات است. البته باید توجه کنیم ویروس کرونا برای نسل فعلی بشر یک تجربه جدید است که هر روز شکل جدیدی به خود می‌گیرد و برنامه ما پیشنهادی است که ممکن است به توصیه متخصصان علم پزشکی و با توجه به شرایط پیش آمده تغییر کند.

وضعیت علوم پایه در ایران

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در توضیح وضعیت علوم پایه در کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا گفت: وضعیت علوم پایه به لحاظ نظری در ایران خوب است و مقالات استادان و دانشجویان دکترا در این حوزه دارای اعتبار بین‌المللی است. دانشگاه‌های طراز اول کشور در رتبه‌‌بندی‌های بین‌المللی در حوزه علوم پایه جایگاه و رشد خوبی دارند و ایران از این نظر در منطقه جایگاه اول را دارد. باید توجه کنیم این در شرایطی است که هزینه‌ای که دانشگاه‌های ما به این پژوهش‌ها پرداخت می‌کنند از تعدادی از کشورهای منطقه بسیار کمتر است.

وی تصریح کرد: بنده به عنوان رئیس یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور از مقام معظم رهبری و حمایت‌های ایشان از نخبگان و علم و فناوری تشکر می‌کنم و از دولتمردان و مجلس هم خواهش می‌کنم هم طراز این حمایت، از این حوزه پشتیبانی کنند و برای آن برنامه و بودجه در نظر بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تجهیز آزمایشگاه‌ها گفت: ما باید در زمینه عملی و آزمایشگاهی به علوم پایه بیشتر توجه کنیم و آزمایشگاه‌ها تجهیز شوند چرا که به طور جدی ضعف دارند. وقتی ما در عرصه بین‌المللی در علوم پایه رقابت می‌کنیم، به این معناست که متخصصین توانمندی داریم و ضعف ما در منابع مالی است.

خواهان پرداخت بودجه تجهیز آزمایشگاه‌ها هستیم

دکتر نصیری خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی اولین دانشگاهی بود که توانست با پشت سر گذاشتن موانع سخت، ۱۰ میلیون دلار از بودجه سالانه یک میلیارد دلاری که برای تجهیز آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده بود را به خود اختصاص دهد که از مسئولین کشور خواهش می‌کنیم این بودجه مصوب را به دانشگاه پرداخت کنند؛ چرا که ارزش افزوده صدها برابری خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر با بیش از ۱۰۰ سال سابقه استخراج نفت، کارشناسان روسی برای بررسی خوردگی لوله‌های نفت و گاز به ایران می‌آیند و فیلتر کامیون‌ها را برای آزمایش منتشر کردن مواد آلاینده و سرطان‌زا به خارج از کشور می‌بریم. این در حالی است که ما طرح‌هایی برای خودکفایی در این زمینه‌ها و مانند آن در دست اجرا داریم و نیازمند حمایت مسئولان کشور هستیم.

ارتباط دولت سیزدهم با دانشگاه‌ها کارآمد است

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در توضیح شکل ارتباط دولت سیزدهم با دانشگاه‌ها گفت: یکی از مصادیق توجه رئیس جمهور محترم دولت سیزدهم به دانشگاه‌ها این است که ایشان ابلاغ کردند صندوق علم و فناوری ذیل شورای عالی علوم و فناوری تشکیل شود و از مجلس و دولت درخواست دارم در آن بودجه تزریق کنند تا جوانان پروژه‌هایی با ارزش افزوده بالا ایجاد کنند. علاوه بر این آقای رئیس جمهور اعلام کردند دانشگاه‌ها باید اتاق فکر دولت باشند و به رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری دستور دادند که این کار را آغاز کنند که حرف بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: در حال حاضر اساتید ما بیش از ۴۰ طرح در رابطه با حل معضلات جامعه در دستور کار دارند و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای اجرایی به دستور ریاست جمهوری توجه کنند. چرا که دانشگاه‌ها می‌توانند اتاق فکر خوبی برای دولت باشند.

شایسته سالاری، اصل انتصابات دانشگاه شهیدبهشتی

وی در ادامه در پاسخ به میزان اهمیت شایسته سالاری در دولت سیزدهم و دانشگاه شهیدبهشتی تاکید کرد: دولت باید با شایسته‌سلاری در انتصاب‌های خود نقشه راه را به جامعه نشان دهد. البته بخشی از شایسته سالاری به دستگاه‌های اجرایی باز می‌گردد. چرا که رئیس جمهور یک نفر از بدنه هیات دولت است.

وی افزود: البته گذشته از نقش دولت، ما هم باید در جایگاه خود شایسته سالاری را اصل قرار دهیم. بنده در دانشگاه شهیدبهشتی در کلیه انتصابات با مشورت کافی و نظر کمیته انتصابات که از اعضاء دلسوز و مبرز دانشگاه تشکیل شده، با مراجعه به آراء عمومی و با لحاظ کردن تدابیر مدیریتی و دیگر مسائل بهترین فرد را منصوب می‌کنم. در نتیجه باید بگویم تیم هیات رئیسه دانشگاه شهیدبهشتی تیمی قوی است که در سخت‌ترین شرایط کرونا در دانشگاه حضور داشتند و کار کردند.

مکلف به اجرای قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی هستیم

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی درباره وضعیت اجرایی قانون همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی گفت: بنده به عنوان شخصی که در تصویب این قانون نقش داشته می‌دانم که شورای نگهبان آن را تائید کرده و در نتیجه به تصویب رسیده و در نهایت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. بنابراین به عنوان رئیس دانشگاه وظیفه دارم بر اجرای قانون اصرار بورزم.

وی افزود: از دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه خواهش میکنم به ما در اجرای قانون کمک کنند و اگر جایی اشکالی وجود دارد به طریق قانونی برای رفع آن اقدام کنند؛ چرا که ما هیچ علاقه‌ای به تخلف نداریم.

وی تصریح کرد: تا جایی که مدیران حقوقی ما که از حقوق‌دانان برجسته کشور هستند می‌دانند، اینکه شخصی از سازمان برنامه و بودجه به روسای دانشگاه‌ها نامه بنویسد که احکام را اصلاح کنند؛ قانونی نیست. چرا که دانشگاه هیات امنایی اداره می‌شود و حتی وزیر محترم عتف نمی‌توانند برای رئیس دانشگاه نامه بنویسند که احکام را اصلاح کند؛ بلکه فقط می‌توانند مصوبه هیات امنا را به ما ابلاغ کنند. در حال حاضر بعد از مصوبه قبلی هیات امنا چیزی درباره اصلاح احکام به ما ابلاغ نشده و اگر این اتفاق بیفتد حتماً به آن عمل خواهیم کرد.

دلیل عدم تمدید قرارداد با تعدادی از اعضاء هیات علمی

دکتر نصیری در پاسخ به سوالی درباره دلیل عدم تمدید قرارداد دانشگاه با تعدادی از اعضاء هیات علمی گفت: بنده در این زمینه به اندازه کافی در تلویزیون، در پاسخ به نامه انجمن جامعه شناسی کشور، در تماس با وزیر محترم علوم، در جلسه گفت و شنود با حدود ۴۰۰ نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه، در صحبت با مدیر روابط عمومی وزارت علوم، و در جلسه با دبیران محترم تشکل‌های دانشجویی پاسخ دادم؛ اما خودم را ملزم به پاسخ به نظرات سیاسی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود نمی‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: بنده بین ۱۴ دانشگاه طراز اول کشور تنها رئیس دانشگاه هستم که از دولت قبل در این سمت قرار دارد؛ بنابراین اگر موضوع عدم تبدیل وضعیت اساتید سیاسی بود، باید برعکس اتفاق فعلی می‌افتاد. این تصمیم در دولت قبل گرفته شده بود و اسناد آن موجود است.

وی تاکید کرد: شاید در ورود تعدادی از این اعضاء هیات علمی سیاسی کاری شده باشد؛ اما در قطع همکاری آن‌ها به هیچ وجه سیاسی کاری صورت نگرفته و آنچه اتفاق افتاده هم «اخراج» نیست؛ بلکه عدم تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی به دلیل برآوده نشدن خواسته‌های قانونی دانشگاه در مدت ۳ برابر قانون مصوب هیات جذب است. البته این پایان کار نیست و سه مرحله اعتراض قانونی برای این اعضاء هیات علمی وجود دارد.

وضعیت دانشگاه شهیدبهشتی بعد از رفع تحریم‌ها

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به اینکه این دانشگاه یکی از دو دانشگاه تحت تحریم کشور است اظهار داشت: با توجه به آغاز مذاکرات وین، بنده به دکتر علی باقری مذاکره ‌کننده ارشد هیأت ایرانی از تهران به وین نامه‌ای نوشتم و از ایشان درخواست کردم به دانشگاه شهیدبهشتی که جزو دانشگاه‌های تحریم شده کشور هست توجه کنند. علاوه بر این هر سال اعتراض کتبی خود را به اتحادیه اروپا می‌نویسیم و درخواست می‌کنیم به این شکل به نهاد علمی ستم نکنند.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده است که به دو دانشگاه صنعتی شریف و شهیدبهشتی که تحریم شده‌اند نسبت به سایر دانشگاه‌ها ۱۰ درصد بیشتر بودجه تخصیص پیدا کند که این میزان سال ۹۹ پرداخت شد. بنده کتباً و در وقت مقرر به سازمان برنامه و بودجه نامه نوشتم و به صورت کتبی و شفاهی از آقای دکتر سیف‌الدین، مسئول بودجه آموزش عالی درخواست کردم این ۱۰ درصد امسال هم به ما اختصاص پیدا کند که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: افزایش بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱، نسبت به سایر دستگاه‌ها قابل قبول و حدود ۳۰ درصد است؛ اما این افزایش برای وظایفی که در سال آینده برای دانشگاه تعریف شده کافی نیست. ما در سال ۱۴۰۰ تمام بودجه خود را صرف پرداخت حقوق کردیم و کسری هم داشتیم. بنابراین در بحث‌های پژوهشی، فرهنگی و مانند آن خواسته‌هایمان تحقق پیدا نکرده است. ما نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم. اگر سال آینده افزایش بودجه به ۵۰ درصد برسد می‌توانیم وظایف خود را انجام دهیم و به هزینه‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بپردازیم.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ در رشته‌های علوم پایه

دکتر نصیری در توضیح وضعیت ظرفیت موجود در دانشگاه در رشته‌های علوم پایه گفت: ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پایه در دانشگاه مطلوب است و ما خوهان افزایش آن نیسیتم؛ اما نگران جذب فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها هستیم. بنده عضو کمیسیون علوم پایه شورای عالی عتف هستم و این موضوع مرتب در آن بحث می‌شود و وزیر محترم علوم و معاون فناوری ایشان هم بر این موضوع تاکید دارند.

وی تصریح کرد: البته ما قوانین خوبی داریم که به آن‌ها عمل نمی‌کنیم. برای مثال در ماده ۲۸ اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان آمده است این دانشگاه بعد از جذب فارغ التحصیلان خود؛ باقی نیازش را از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر از طریق اخذ آزمون جذب کند؛ اما این اتفاق نمی‌افتد. در حالی که آموزش و پرورش نیاز زیادی به این فارغ‌التحصیلان دارد.

وی افزود: ما ابداع کننده برنامه‌ای به نام «توانش» بودیم که آن را به وزارت علوم هم ابلاغ کردیم و خود دانشگاه هم آن را به صورت پایلوت اجرا کرد. موضوع این طرح این است که بخشی از مهارت دانشجو حین تحصیل به مهارت آموزی صرف شود؛ چرا که دانشگاه نسل سه این الزام را ایجاد می‌کند که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند قابلیت کسب و کار پیدا کنند و کارآفرین باشند. البته در این طرح هنوز از وزارت علوم حمایتی دریافت نکرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: با نگاهی به آمار ثبت نام کنندگان کنکور ۱۴۰۱ می‌بینیم که تعداد متقاضیان در رشته ریاضی فیزیک از تمام رشته‌ها کمتر بود که این اصلاً صحیح نیست و به این معناست که سیاست‌گذاری ما در جذب فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها صحیح نبوده است. بنابراین تمام ارگان‌های ذی ربط باید چاره‌ای بیندیشند. طبیعی است که وقتی دانش‌آموزان می‌بینند فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی بیکار هستند انگیزه شرکت در کنکور این رشته‌ها را ندارند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه شهیدبهشتی در سال ۱۴۰۱ تغییری نمی‌کند

در ادامه این نشست، دکتر علی اکبر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه در سال آینده گفت: برای کنکور سال آینده، حدود ۱۹۰۰ ظرفیت برای مقطع کارشناسی در ۵۰ رشته، ۳۰۰۰ ظرفیت برای مقطع کارشناسی ارشد در ۲۲۰ رشته و حدود ۵۰۰ نفر ظرفیت در ۱۱۰ رشته دکترا اعلام کرده‌ایم و در تعدادی از رشته‌ها هم دانشجو نخواهیم پذیرفت. باید گفت ظرفیت‌ پذیرش تقریباً ثابت؛ اما توزیع آن‌ها متفاوت است.

وی در توضیح ساز و کار ایجاد رشته‌های جدید اذعان داشت: رشته‌های جدید با شاخص‌هایی مانند میزان استقبال دانشجویان استعداد درخشان، کیفیت دانشجویان ورودی به رشته، بازار کار، ترکیب هیات علمی برای اجراء رشته، پایش و ظرفیت آن‌ها تعیین می‌شود. البته دانشگاه‌ها علاوه بر ارزیابی وضعیت بازار کار، باید جامعه را هم به سمت اقبال به رشته‌های مطلوب ببرند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دانشگاه شهیدبهشتی ۲۰ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده وجود دارد که ۵ دانشکده علوم پایه هستند و پژوهشکده‌ها عملاً دانشکده‌های بین  رشته‌ای هستند. بنابراین تعداد قابل توجهی بین رشته‌ای در دانشگاه داریم و در چند سال اخیر چند بین رشته‌ای راه اندازی کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۱ ایجاد دانشکده جدید در دستور کار نداریم؛ بلکه ممکن است گروه یا رشته‌ای اضافه کنیم؛ اما تاسیس چند پژوهشکده جدید خودگردان بر اساس قردادهایی که با ارگان‌هایی خارج از دانشگاه در دستور کار بود.

کیفیت آموزش غیرحضوری

معاون آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی در توضیح برآورد موجود از کیفیت آموزش‌های مجازی تصریح کرد: کیفیت آموزش غیرحضوری از ابعاد مختلف و حتی به صورت یک طرح مطالعاتی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بررسی شده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره‌های غیرحضوری حجم مطالب بیشتری ارائه می‌شود. در حال حاضر اساتید بیشتر، مدیریت فرایند یادگیری را بر عهده دارند و بار یادگیری بیشتر روی دوش دانشجویان افتاده است. دانشجویان بیشتر در درس درگیر شده‌اند که یک نکته مثبت است؛ اما در عوض از استاد بهره کمتری می برند. در مجموع آموزش غیرحضوری تجربه خوبی بود که باید از آن به نحو شایسته‌ای استفاده کرد.

استعلام اینترنتی مدارک دانشگاهی

دکتر افضلیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در چند سال گذشته در سطح ملی اقدام خوبی صورت گرفت که سبب شد استعلام مدارک دانشگاهی مکانیزه شود. در حال حاضر سامانه آموزشی دانشگاه‌ها با سامانه‌های فارغ‌التحصیلان در سازمان امور دانشجویان به هم پیوسته شده‌اند و برای هر مدرک تحصیلی یک کیوآرکد تولید می‌شود. هر شخصی می‌تواند این کد را در سایت سازمان امور دانشجویان وارد و استعلام را از سامانه سجاد سازمان دانشجویان اخذ کند.

لزوم توجه بیشتر به تامین مسکن دانشجویان متاهل

در ادامه، دکتر علیرضا فارسی، معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به تامین مسکن دانشجویان متاهل خاطرنشان کرد: از ۲۰ هزار دانشجوی شهیدبهشتی، ۲۷۰۰ نفر متاهل هستند و کل ظرفیت خوابگاه متاهلین ۸۰ نفر است. راهکار بلندمدت این مشکل این است که در فضای داخل دانشگاه خوابگاه‌هایی ساخته شود و راهکار کوتاه مدت را می‌توان جذب کمک هزینه مسکن برای دانشجویان متاهل از بنیاد ملی نخبگان به صورت ودیعه در نظر گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت موجود برای شرکت در برنامه‌های فرصت مطالعاتی گفت: وزارت علوم در ابتدای سال سهمیه فرصت مطالعاتی دانشجویان را ۷ نفر اعلام کرده بود؛ اما در دانشگاه برابر این تعداد، به این ظرفیت اضافه شده که هزینه اعزام آن‌ها از بودجه پژوهشی تامین می‌شود. بنابراین برنامه داریم برای ۱۴ نفر فرصت مطالعاتی در نظر بگیریم.

افزودن نظرات