صفحه اصلی
گزارش صد و نود و ششمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی
  • 25704 بازدید

صد و نود و ششمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر نصیری قیداری، روز چهارشنبه 24 آذر 1400 به‌صورت حضوری در تالار پرویت اعتصامی مرکزهمایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکترنصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ به مهم‌ترین رویدادها و برنامه‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر اشاره کرد و سالروز شهادت دکتر مجید شهریاری شهید راه علم و سالروز شهادت شهید فخری زاده را تسلیت گفت و به برگزاری آیین با شکوه وصال شهید تقی رضایی، شهید تازه شناسایی شده در گلزار شهدای گمنام دانشگاه شهید بهشتی، با حضور خانواده محترم این شهید عزیز اشاره کرد. وی با تبریک روز دانشجو، یاد و خاطره شهدای دانشجو را گرامی داشت.

رئیس دانشگاه با اشاره به نتایج المپیاد علمی دانشجویی کشور در سال 1400 اظهار داشت: در بیست و ششمین المپیاد علمی دانشجویی کشور شاهد درخشش دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بودیم، این موفقیت ارزشمند را به این دانشجویان عزیز و استادان ایشان تبریک عرض می‌کنم، امیدوارم با همت دانشجویان نخبه و پرتلاش، شاهد ارتقاء روز افزون دانشگاه بزرگ شهید بهشتی باشیم.

دکتر نصیری در ادامه گزارشی از «سی و چهارمین اجلاس روسای 14 دانشگاه بزرگ کشور»   با  حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و معاونان سازمان برنامه و بودجه و «نشست هیئت رئیسه دانشگاه با دکتر قاسمی، همسر شهید دکتر شهریاری» به‌مناسبت یازدهمین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری ارائه داد و به حضور رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف در دانشگاه و بازدید از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه و افتتاح زمین چمن مصنوعی اشاره کرد.

رئیس دانشگاه از برگزاری «اختتامیه پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان» در 9 آذر خبر داد و افزود: در این مراسم - با توجه به نامگذاری سال2022 به نام سال جهانی علوم پایه در سراسر جهان - از آقای جمیلی، رئیس هیئت امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی، درخواست کردم از برنامه‌های سال جاری علوم پایه حمایت نمایند که ایشان از این پیشنهاد استقبال کردند و پذیرفتند.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، در خصوص مهم‌ترین مصوبات هیات رئیسه دانشگاه از جمله اصلاحیه شیوه نامه مالکیت فکری، ضریب اعتبار ویژه سال 1400، مجوز جذب دانشجو در پردیس زیراب، چگونگی تشکیل کلاس‌های درسی به‌صورت غیرحضوری در نیمسال دوم 1401-1400 و دستورالعمل استاد برجسته، شورای ارزش آفرینی و نمانام سازی و همچنین شیوه نامه برنامۀ هدایت و بهبود عملکرد واحدها و دانشگاه (بهبود) توضیحاتی ارائه داد.

دکتر رسولی در ادامه سخنان خود با تقدیر از زحمات دکتر اطاعت، انتصاب دکتر ذوالفقاری را به عنوان معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع تبریک گفت و با قدردانی از زحمات دکتر فقیهی، برای دکتر فخاری زواره به عنوان مدیر جدید امور هیئت علمی، آرزوی موفقیت نمود.

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه نیز با تبریک به دکتر ذوالفقاری و دکتر فخاری برای ایشان آرزوی توفیق نمود و با اشاره به انتصاب برخی اعضای هیئت علمی در پستهای مهم وزارت علوم گفت:
جناب آقای دکتر پیمان صالحی، عضو محترم هیئت علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی، به عنوان معاون پژوهشی وزیر علوم منصوب شدند؛ این برای ما افتخار است که از دانشگاه ما افراد باتجربه ای در مسئولیت های مهم کشور قرار می‌گیرند، به‌ویژه در وزارت علوم که برای ما خیلی مهم است. همچنین جناب آقای دکتر برزویی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی به عنوان معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر امیرحسین فقهی به عنوان دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی و دکتر خیاطیان  به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب شدند. برای این عزیزان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم در حل مسائل کشور و بهبود جایگاه آموزش عالی موفق باشند.

در ادامه دکتر ذوالفقاری، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع و دکتر فخاری زواره، مدیر امور هیئت علمی نکاتی را بیان داشتند.

دکتر حاجی یوسفی، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی، در سخنانی با تاکید بر تسهیل گفت و گو و ارتباطات سازمانی گفت: روابط عمومی برای ایجاد تعامل درون سازمانی و بین دانشگاه و جامعه بیرون باید تسهیل‌گر باشد اما برای نیل به این مقصود همکاری واحدهای دانشگاه ضروری است. روابط عمومی وظایف متعددی دارد که اطلاع رسانی یکی از این وظایف است؛ اطلاع رسانی هم اکنون از طرق مختلف انجام می شود، اطلاع یابی هم ضرورت دارد و زمینه اطلاع رسانی است. شبکه رابطان و نمایندگان برای این منظور تشکیل شده است که نتایج مثبتی به همراه داشته اما مشارکت بیش از پیش واحدها ضروری است. وی با اشاره به تصویب شورای ارزش آفرینی و نمانام سازی، تصریح کرد: از پیشنهادهای واحدها برای بهبود عملکرد این شورا استقبال می‌کنیم.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی، دیگر سخنران این نشست، گزارشی از «حضوری شدن تدریجی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی» و «تغییرات ابلاغی از سوی وزارت علوم  در شکل دانشنامه‌ها» را ارائه کرد. وی با بررسی حضوری شدن کلاس‌های درس اظهار داشت: قریب به دوماه است که اولین دستور جلسه هفتگی هیئت رئیسه دانشگاه در هر هفته، بررسی وضعیت حضوری شدن دانشگاه بود. در حال حاضر دوره های دکتری به طور کامل حضوری برگزار می شود و براساس اطلاعات دریافتی بالغ بر چهارصد نفر دانشجوی دکتری در خوابگاه مستقر هستند. تمام فعالیت‌های دانشجویان کارشناسی ارشد برای انجام پایان‌نامه، حضوری انجام می‌شود، در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد در خوابگاه ساکن هستند. این میزان استقرار دانشجو در خوابگاه در دانشگاه‌های تهران بی‌سابقه است.

 

دکتر علی صادقی، رئیس دانشکدۀ فیزیک، گزارشی از «کنفرانس‌های مجازی برگزار شده در دوره کرونا در دانشکده فیزیک» و «پیشنهاد راهکارهایی برای حفظ دائمی رویدادهای آنلاین و ارتقای کیفیت آنها» ارائه داد و به نتایج ارزیابی صورت گرفته از برگزاری وبینارها و همایش‌های علمی به صورت مجازی اشاره کرد.

دکتر مسعودی، رئیس پارک علم و فناوری، دیگر سخنران این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های  پارک علم و فناوری دانشگاه گفت: اکوسیستم پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در دست طراحی است. ایجاد مراکز نوآوری در این اکوسیستم، گام مهمی برای ایجاد ارتباط شرکت‌ها با دانشگاه و تجاری‌سازی در دانشکده و پژوهشکده‌ها است.

 

درخواست «مجوز تاسیس مرکز پژوهش و فناوری خطوط لوله» و «مجوز تاسیس مرکز پژوهشی فناوری فوتونیک کوانتومی» از سوی دکتر شکری، معاون پژوهشی و فناوری مطرح شد. وی با بررسی ضرورت ایجاد مرکز پژوهش و فناوری خطوط لوله خاطرنشان کرد: تعیین بررسی و ارزیابی خطوط لوله معمولا از طریق شرکت های خارجی انجام می‌شود و هزینه های دلاری را به کشور تحمیل می‌کند، همکاران دانشکده مکانیک تصمیم گرفتند با تاسیس این مرکز با قطع وابستگی به خارج، در هزینه‌های ارزی نیز صرفه جویی کنند.

دکتر شکری، در خصوص ضرورت تاسیس مرکز پژوهشی فناوری فوتونیک کوانتومی تصریح کرد:  محاسبات کوانتومی یکی از فناوری‌هایی  است که در سالهای آینده بسیار مهم خواهد شد در حال حاضر رقابت سختی بین کشور چین و کشور آمریکا در این حوزه وجود دارد تا زودتر بتوانند اعلام کنند که به فناوری های مختلف بومی سازی شده آن دسترسی پیدا کرده اند.

 

دستــورات:

  • تأسیس مرکز پژوهش و فناوری خطوط لوله مطرح شد. شورای دانشگاه با تأسیس این مرکز موافقت کرد و مقرر شد موضوع برای تأیید نهایی به کمیسیون دائمی هیئت امنا ارجاع شود.
  • تأسیس مرکز پژوهشی فناوری فوتونیک کوانتومی مطرح شد. شورای دانشگاه با تأسیس این مرکز موافقت کرد و مقرر شد موضوع برای تأیید نهایی به کمیسیون دائمی هیئت امنا ارجاع شود.
  • موضوع برگزاری دوره دکتری رشته " علوم شناختی - زبان شناسی" مطرح و به تصویب رسید.

 

 

در بخش‌های مختلف ‌صد و نود و ششمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری: مستندسازی تجربیات باید بسیار دقیق و حرفه ای در دانشگاه پیگیری شود. بازنشستگان هیئت علمی سرمایه عظیمی برای دانشگاه هستند ارتباط این عزیزان با دانشگاه به هر صورت ممکن و تحت قواعد باید حفظ شود.

دکتر داورانی، رئیس دانشکده علوم شیمی و نفت: با توجه به اینکه بخشی‌هایی از ساختمان دانشکده علوم شیمی و نفت تکمیل نشده است، درخواست دارم سریعا اقدام مقتضی صورت گیرد. برای انجام و پیگیری امور گاهی نیاز به مکاتبه با واحدهای مختلف دانشگاه است درخواست دارم واحدها به مکاتبه صورت گرفته پاسخ دهند و نامه ای بدون پاسخ نماند.

دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز: پیشنهاد می‌شود معاونان دانشگاه جلسات مستمری با واحدها داشته باشند، با این اقدام ضربتی تا حدی مسائل درون سازمانی را می‌توان مرتفع نمود.

دکتر آقامحمدی، رئیس دانشکده مهندسی برق (کنترل- قدرت): برگزاری ترکیبی کلاس تجربه خوبی بود. دانشکده‌ها راهکارهایی برای ارتقاء نظام آموزشی دارند و برای اجرای این راهکارها باید با نظم و انضباط یک روش را پیاده کنیم، انتظار است در این راه، مدیریت دانشگاه با همدلی و همراهی از دانشکده‌ها حمایت نماید.

دکتر قاسم پور، رئیس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی: تا میزان فاصله‌مان را در دنیا نپذیریم امکان ایجاد تغییر میسر نخواهد شد.

دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی: برای جذب دانشجویان خارجی نیاز است که با همکاری مدیریت بین‌الملل و روابط عمومی به سایت انگلیسی دانشکده‌ها توجه بیشتری شود. با توجه به ماهیت رشته و کلاس‌های درس در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی نیاز است که کلاس‌های درس به صورت حضوری برگزار شود.

دکتر بیگ زاده، رئیس دانشکده حقوق: با توجه به میزان سرایت سویه جدید ویروس کرونا نیاز است با تأمل بیشتری به مسئله حضوری شدن کلاس ها پرداخته شود.

دکتر نیک روش، رئیس دانشکده مکانیک و انرژی: برای برگزاری حضوری امتحانات، ظرفیت خوابگاه‌ها در پردیس عباسپور بررسی شود.

دکتر شیدایی، رئیس دانشکده علوم و فناوری زیستی: پیشنهاد می‌شود امضاء رئیس دانشکده در دانشنامه دانشجویان حذف نشود. بودجه لازم برای مرتفع نمودن نیازهای دانشجویان خارجی در اختیار دانشکده‌ها قرار گیرد.

 

 

 

 

افزودن نظرات