کتاب «اخلاق اطلاعات مبادی و مسائل»، تالیف دکتر مهدی شقاقی، استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد
این کتاب در 296 صفحه، در سال 1400 و با قیمت 460000 ریال توسط انتشارات سمت منتشر شده است.
در کتاب اخلاق اطلاعات، عموم مفاهیم این قلمرو معرفی و تحلیل و درباره جنبه های مختلف نظریه های اطلاعات، مالکیت فکری، کلان داده ها وغیره بحث شده است.
در فصل اول نظریههای اطلاعات از دو منظر آفاقی و انفسی بررسی شده و سعی شده است مهمترین نظریهها و تعاریف عینیتگرا و ذهنیتگرا از اطلاعات، مانند نظریات ریاضیاتی، سیبرنتیکی، ارتباطاتی، فیزیکی، نشانهای، و سندی مرور و نقد شود. در فصل دوم مبادی اخلاق اطلاعات از مناظر فلسفی، تاریخی، جامعهشناختی، پدیدارشناختی و روانشناختی مطالعه شدهاند و خاستگاه فلسفی نظریات این حوزه کاوش شده است. در فصل آخر، مهمترین مسائل اخلاق اطلاعات همچون مالکیت فکری، سانسور و کنترل محتوا، حریم خصوصی، پژوهشهای اینترنتی، رسانههای الکترونیک، پایش، طراحی الگوریتمها، موتورهای جستجو، بهینهسازی سایت، شبکههای اجتماعی، و کلاندادهها به تفصیل تحلیل شدهاند.
این کتاب برای آموزش درس مبانی اخلاق حرفهای در رشته علم اطلاعات و دانششناسی نگاشته شده است و برای آموزش درس اخلاق رسانه در رشتههای مطالعات ارتباطی و دین و رسانه و درس فلسفه و اخلاق فنّاوری در رشته تکنولوژی آموزشی نیز مفید است. با این حال، کتاب حاضر را میتوان برای همه دروسی که به نوعی مربوط به اخلاق حرفهای در محیطهای فنّاورانهاند مورد استفاده قرار داد. از ویژگیهای مهم این کتاب، نگاه تاریخی و پارادایمی به مفاهیم اطلاعاتی و اخلاقی است و تعمق در باب مباحث این کتاب به عموم دانشجویان و پژوهشگران توصیه میشود.