دکتر بهروز عبدلی، عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی؛ به مناسبت «هفته تربیت بدنی» یادداشتی با عنوان «تربیت بدنی و ورزش در جامعه امروز» منتشر کرده است که در ادامه میخوانید:
تربیت بدنی و ورزش در جامعه امروز
ورزش پدیدهای اجنماعی و فرهنگی است که پیوندی بسیار محکم با مجموعه نهادها و ساختارهای اجتماعی دارد. با صنعتی شدن جوامع، عوارض کمتحرکی گریبانگیر کشورهایی شده است که به گسترش ورزش و مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای ورزشی توجه کافی ندارند. امروزه توجه به ورزش و فعالیت بدنی بویژه در جوامع صنعتی به عنوان یک الزام برای حاکمان محسوب میشود. توجه به ورزش و فعالیت بدنی در بعد همگانی منجر به بهداشت و سلامت جامعه و پیشگیری از مشکلات کم تحرکی مانند چاقی و بیماریهای قلبی-عروقی و در بعد روانشناختی موجب کمک به سلامت روانی و کیفیت زندگی افراد میشود. توجه به بعد قهرمانی نیز تاثیر بسزایی در هویت و اتحاد ملی و شور و نشاط جامعه دارد. کمتر رویدادی را میتوان یافت که مانند مسابقات حساس ورزشی اکثریت مردم یک کشور یا تمام کشورها را در یک زمان مقابل تلویزیون گرد هم آورد.
طبق ادبیات پژوهشی ارتباط ورزش و فعالیت بدنی با بهداشت و سلامت روانی و جسمانی، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و همه ابعاد زندگی انسان معاصر انکارناپذیر است و با توجه به اهمیت این ارتباط، دانشگاههای معتبر برای بهرهگیری بیشتر از قابلیتهای بالقوه ورزش اقدام به تربیت نیروی انسانی در زمینههای مذکور میکنند. در کشور عزیز ما هم با اینکه علوم ورزشی نوپا است ولی در سالهای اخیر تربیت نیروی انسانی در این علوم گسترش یافته و دانشآموختگان این علم بین رشتهای در زمینههای فیزیولوژی ورزشی، رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، مدیریت ورزش، آسیبشناسی ورزشی و بیومکانیک ورزشی به ارتقاء عملکرد ورزشکاران و سلامت جامعه کمک میکنند. دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشکدههای برتر در حیطه علوم ورزشی در چند سال اخیر گامهای ارزندهای برای تربیت نیرویانسانی مورد نیاز جامعه، انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی و ارتباط با سازمانها و نهادهای متولی ورزش برداشته است. علیرغم این اقدامات ارزشمند، به نظر میرسد دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک دانشگاه پیشرو باید نقش مهمی برای ترسیم آینده در حوزه علومورزشی ایفا کند. نیازهای آینده کشور به نیرویانسانی متخصص در زمینههایی مثل ورزش سالمندان، فعالیت بدنی خانواده و رشد حرکتی کودکان، حرکات اصلاحی برای اصلاح ناهنجاریهای ناشی از کمتحرکی، رسانههای ورزشی، عواملشناختی مرتبط با ورزش و فعالیتبدنی و ورزش قهرمانی از جمله موارد قابل توجه است. از سوی دیگر استفاده از تکنولوژیهای نوین مانند طراحی نرمافزارهای کاربردی (اپلیکیشنهای) ورزشی، راهاندازی کسب و کارهای نوپا (استارتآپ) در ورزش و توجه به کارآفرینی در ورزش از زمینه های مورد نیاز آینده کشور و اشتغالزایی دانشآموختگان علوم ورزشی است.
در بعد داخلی، دانشگاه میتواند فعالیتهای ارتباط با صنعت در حوزه علومورزشی را تشویق و ترغیب کند. محدود کردن ارتقاء اعضای هیات علمی در رشتههای کاربردی و عملی مانند علومورزشی به چاپ کتاب و مقاله مسلما ارتباط آنها را با سازمانها و نهادهای مرتبط کاهش میدهد و کشور و جامعه را از خدمات علمی تخصصی اساتید محروم میکند. اختصاص امتیاز ویژه به اساتیدی که به عنوان مربی، مشاور روانشناسی ورزشی، مربی بدنسازی و دیگر سمتها در تیمهای ملی دانش خود را در خدمت ارتقاء ورزش قهرمانی قر ار میدهند میتواند در تحکیم این ارتباط نقش مهمی ایفا کند. دانشگاه همچنین باید در بعد داخلی به مشارکت دانشجویان، اساتید و کارکنان در فعالیتهای ورزشی و بدنی، توجه ویژهای داشته باشد و زمینههای این مشارکت را فراهم کند. فرهنگسازی، ایجاد امکانات ورزشی وتسهیل دسترسی به این اماکن میتواند موجب ارتقاء سلامت جسمانی و روانی و در نتیجه بهرهوری و عملکرد بهینه دانشجویان و همکاران شود.
هفته تربیت بدنی و ورزش مبارک باد.