![](https://www.sbu.ac.ir/documents/46019/49433389/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8+%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87+%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C+%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87+%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4+%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C.jpg/7c5ac284-7ed6-149f-e35b-a435c22fa0a5?t=1699775816785)
کتاب برنامهریزی توسعه آموزش عالی؛ رویکردی کاهنده، موقعیتی پیچیده تالیف دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی، استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی به چاپ دوم رسید.
کتاب مذکور توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) در 316 صفحه با قطع وزیری منتشر شده است.
مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی و دانشگاهی، برای برونرفت از جزئینگری و فرمالیسمی که در آن گرفتار است، لازم است خود و مفاهیم مرتبط را نقد کند تا از این راه به تعالی همهجانبه آموزش عالی در ارتباط تعاملی با جامعه محلی، ملی و بینالمللی کمک کند. این کار در ارتباط مستمر با واقعیتهای مرتبط باید انجام گیرد تا مفهوم و یا مفاهیم نو بتوانند گشودگی، تحولگرایی، مواجه با پدیدههای نامطمئن و متغیر، بهرهگیری از خطاها و عدم قطعیت، برای اکتشاف علمی را در خود جای دهند و توانایی ترکیب تضادها و پیشبینیناپذیرها را با آنچه اتفاق میافتد داشته باشند.
این کتاب برای دانشجویان رشته علومتربیتی گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان منبع اصلی درس «برنامهریزی توسعه آموزش عالی» به ارزش 3 واحد تدوین شده است.
مسئله برنامهریزی توسعه آموزش عالی؛ تغییر در سیستم دانشگاه؛ مسئله تعریف دانشگاه؛ مسئله سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه دانشگاهی؛ هویت دانشگاهی، زمینه خلاقیتهای سیستم دانشگاهی؛ برنامهریزی دانشگاهی به عنوان یک مسئله و از برنامهریزی تا طراحی دانشگاه سازگارشونده، سرفصلها و مباحث مطرح شده در کتاب برنامهریزی توسعه آموزش عالی هستند.