صفحه اصلی
برای اولین بار در کشور گرده‌شناسی عسل با میکروسکوپ الکترونی
  • 9597 بازدید

گرده‌شناسی عسل (منشاء گیاه‌شناسی عسل) با میکروسکوپ الکترونی برای اولین بار در ایران جهت کنترل کیفی و سنجش خلوص عسل، در دانشگاه شهید بهشتی انجام می شود.

دکتر احمدرضا محرابیان،عضو هیئت علمی دانشکده علوم وفناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تحقیقات گرده شناسی عسل مبتنی بر مطالعات میکروسکوپ  الکترونی نگاره(SEM)، برای اولین بار در کشور برای کنترل کیفی عسل از سال 1397 در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده است. با ایجاد آزمایشگاه تخصصی گرده شناسی و ارائه خدمات تخصصی گرده شناسی عسل،امکانی فراهم شد تا رساله های تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این زمینه تدوین شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی،با برشمردن کاربرهای گرده شناسی عسل گفت:استاندارد بین المللی گرده شناسی عسل نیز توسط اینجانب با همکاری سازمان استاندارد نگاشته شده و استاندارد ملی گرده شناسی عسل نیز در دست تهیه است.گرده شناسی عسل به عنوان یک نشانگر مهم جهت شناسایی منشاء گیاه شناسی عسل ، کمنرل کیفی عسل و شناسایی تقلبها در کنار سایر روشهای کنترل کیفی عسل در دنیا به کار می رود.

ایشان تصریح کرد:در این شیوه کمیت و کیفیت دانه های گرده بر اساس استانداردهای معینی سنجیده شده و جهت تعیین خلوص و کیفیت عسل بکار گرفته می شود.این شیوه نقش بسیار مهمی در افزایش اعتماد مصرف کنندگان ،افزایش صادرات و برندسازی عسل دارد.لازم به ذکر است مرجع مهم شناسایی دانه های گرده،اطلس گرده شناسی است که نخستین اطلس گرده شناسی ایران بر اساس تصاویر الکترونی نگاره از سال 1390 در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده و نزدیک به 900 گونه از گیاهان ایران تصویربرداری شده و شرح آنها نگارش شده است.

افزودن نظرات