صفحه اصلی
کتاب مقدمه‌ای بر فلسفۀ روان‌شناسی تألیف دانیل وایسکاف و فرد آدامز با ترجمۀ ابوتراب یغمائی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به همت مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران منتشر شد.
  • 15475 بازدید

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب مقدمه‌ای بر فلسفۀ روان‌شناسی تألیف دانیل وایسکاف و فرد آدامز با ترجمۀ ابوتراب یغمائی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به همت مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران به تازگی به بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر شد.

روان‌شناسی به‌دنبال شرحی علمی از چگونگی کارکرد ذهن است، اما داشتنِ علمی دربارﮤ ذهن به‌ چه معناست؟ بهترین نظریه‌های روان‌شناسی‌ چه تصویری از ذهن ارائه می‌کنند؟ کتابِ پیش‌ رو، به‌شیوه‌ای قابل ‌فهم برای خواننده‌ای که اطلاع کمی از روان‌شناسی و علوم عصبی دارد یا هیچ اطلاعی از آن‌ها ندارد، به این معماهای فلسفی می‌پردازد.
این اثر با بهره‌گیری از موردپژوهی‌های دقیق و استفاده از پژوهش‌های تجربیِ به‌روز موضوعاتی همچون ادراک و کنش، ربطِ میان توجه و آگاهی، پیمانه‌ای‌بودن ذهن، چگونگی فهم اذهان دیگر، تأثیر زبان بر فکر و همچنین روابط میان ذهن، مغز، بدن و جهان را بررسی می‌کند.

این کتاب برای دانشجویان و متخصصان فلسفه و روان‌شناسی و علومِ شناختی اثری ارزشمند است.

عناوین فهرست این اثر عبارت است از: مقدمه مترجم، پیش گفتار، فصل اول: روان شناسی چیست؟، فصل دوم: استقلال و تقلیل در روان شناسی، فصل سوم: پیمانه ای بودن و معماری شناختی، فصل چهارم: فطری گرایی، تحول و تغییر، فصل پنجم: ورای مغز و بدن، فصل ششم: ادراک و کنش، فصل هفتم: توجه و آگاهی، فصل هشتم: ذهن اجتماعی، فصل نهم: فکر و زبان، منابع و نمایه.

دانیل ای. وایسکاف استاد فلسفه و عضو هیئت ‌علمی مؤسسۀ علوم عصبی دانشگاه ایالتی جورجیاست. وی مقالات و فصول فراوانی دربارﮤ مفاهیم و بازنمایی‌های ذهنی، ساختار شناخت مرتبه‌ بالا، شناخت بدن‌یافته و بسط ‌یافته، تبیین مکانیستی و کارکردی، و مدل‌سازی عملکردها در علوم ذهنی/ مغزی منتشر کرده است.

فرد آدامز استاد زبان‌شناسی و علوم شناختی و استاد فلسفه در دانشگاه دلور است. وی بیش از صد مقاله و فصل در فلسفۀ‌ علم، فلسفۀ‌ ذهن، فلسفۀ‌ زبان، معرفت‌شناسی و سایر زمینه‌های علوم شناختی منتشر کرده است.

مترجم در بخشی از مقدمه در مورد علت انتخاب این اثر برای ترجمه می نویسد: کتاب مناسب در فلسفه روان شناسی کتابی است که مسائل بنیادی در روان شناسی را از منظر فلسفه علم بررسی کند، نه از منظر فلسفه های دیگر همچون فلسفه ذهن. البته این کار بسیار دشواری است، چرا که روان شناسی بیش از هر چیز دیگری با ذهن سر و کار دارد، اما خوشبختانه و همان طور که نویسندگان در مقدمه کتاب بر آن تأکید می کنند، کتاب پیش رو در راستای این هدف به نگارش درآمده است. دومین ویژگی برآوردن معیارهای مربوط به محتوا، نویسنده و نشر است. این کتاب در دوره کتابهای مقدمی فلسفه انتشارات کمبریج قرار می گیرد که با پوشش نسبتا دقیق و مفصل موضوعات اصلی از سوی متخصصات این حوزه نوشته شده است، افردی که نه تنها در فلسفه، بلکه در علوم شناختی و روان شناسی نیز متخصص اند.

نویسندگان هم در مورد علت نگارش این اثر نوشته اند: یکی از انگیزه های نوشتن کتاب این بود که نشان دهیم فلسفه روانشناسی، بیش و پیش از همه، شاخه ای از فلسفه علم است و ابدا ضمیمه ای برای فلسفه ذهن نیست، این یعنی درباره آنچه باید و آنچه نباید گفته می شد می بایست انتخاب های سخت و مشخصی ترتیب می دادیم. ... مطالب را طوری سازمان دهی و ارائه کرده ایم که نتایج مهم استخراج شوند. بنابراین کتاب نه تنها می تواند منازعات مربوط را تا حدی معرفی کند، بلکه قصد دارد تا آنجا که شواهد اجازه می دهند، از مواضعی خاص درباره مسائل دفاع کند. ... پس این کتاب را می توان راهنمایی بی طرف اما موضع دار دانست برای چگونه فلسفی اندیشیدن درباره تصویر ذهن، در واقع این تصویر جذاب را روان شناسی معاصر موشکافانه ترسیم کرده است.

افزودن نظرات