صفحه اصلی
حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در جلسه هیات رئیسه دانشگاه
  • 9761 بازدید

دکتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دکتر نجفی رایزن علمی ایران در روسیه و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه، روسیه سفید و آسیای میانه؛ به دعوت دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در جلسه هیات رئیسه روز سه‌شنبه 12 اسفند 1399 حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با خیرمقدم به میهمانان، اظهار امیدواری کرد این رویه هیات رئیسه در دعوت از مدیران و مسوولان سازمان ها و نهادهای مختلف، منجر به بهبود وضعیت و حل مشکلات و چالش های دانشگاه شود.

دکتر نصیری رئیس دانشگاه، برگزاری دورهای آماده سازی دانشجویان برای تحصیل به زبان روسی به صورت رسمی در ایران را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به روسیه می روند از یک سو به دلیل فرانگرفتن زبان روسی در داخل کشور، با مشکلات متعددی در روسیه مواجه می شوند و از دیگر سو هزینه های بسیار زیادی نیز به کشور تحمیل می کند. امیدواریم در آینده نزدیک این دوره ها با توافق میان دو کشور در دانشگاه های داخل از جمله دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود.

 

دکتر کریمیان، مدیر همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه، گزارشی از فعالیت های دانشگاه شهید بهشتی ارائه داد و گفت: دانشگاه شهید بهشتی از سال 1395 به عنوان مرجع ملی همکاری‌های دانشگاهی ایران و روسیه انتخاب شده است، 57 دانشگاه در  این کارگروه عضو هستند و تاکنون 6 نشست برگزار شده است. وی با ارائه شاخص های وزارت عتف در باب همکاری های بین المللی دانشگاه ها، افزود: دانشگاه شهید بهشتی در میان دانشگاه های عضو این کارگروه در تمامی شاخص ها از جمله تعداد تفاهم نامه های منعقد شده، تعداد ماموریت های پژوهشی اساتید و فرصت های مطالعاتی دانشجویان، تعداد شرکت در رویدادهای علمی و تعداد رویدادهای مشترک برگزار شده برتر بوده است. وی ضمن اشاره به تاسیس مرکز لوموسونوف-رازی در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی و هم چنین شورای مشورتی بین الملل دانشگاه به تشریح گسترش همکاری های دانشگاهی ایران و روسیه پرداخت.

در ادامه، دکتر نجفی رایزن علمی ایران در روسیه و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه، روسیه سفید و آسیای میانه؛ با اشاره به اتحادیه دانشگاه های برتر ایران و روسیه در جهت بین المللی شدن و همکاری های متقابل گفت: دانشگاه های روسیه فرصت های اساسی در حوزه علم و فناوری برای ایران دارند. وی، سپس به مساله دانشجویان ایرانی که علاقه مند به تحصیل در روسیه هستند اشاره کرد و توسعه زبان را زیرساخت مهم و موثر در همکاری های علمی میان دانشگاه های دو کشور دانست و گفت: توسعه زبان روسی در ایران  برای فراهم ساختن بستر ارتباطات دانشگاهی مهم است؛ امیدوارم با نهایی شدن توافق ایران و روسیه، مراکز توسعه زبان روسی در ایران تاسیس و دانشجویان مشتاق ایرانی برای تحصیل در روسیه قبل از رفتن به این کشور زبان روسی را داخل کشور فراگیرند و در صورت اخذ نمره لازم، برای ادامه تحصیل به روسیه سفر کنند.

دکتر شکری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه؛ که خود در روسیه تحصیل کرده است گفت دانشگاه شهید بهشتی از حیث استادان فارغ التحصیل از روسیه یکی از متنوع ترین دانشگاه هاست که در حوزه های های متنوع دانشی از جمله علوم پایه، بیوتکنولوژی، هوا فضا، هسته ای، مهندسی معدن، مهندسی صنایع نفت و گاز، از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شده اند. به گفته دکتر شکری به رغم این وضعیت اما ما هنوز جایگاه مناسبی در ارتباطات علمی و فناوری با روسیه نداریم و پیشنهاد کرد سفارت و رایزنی علمی ایران در روسیه برای گسترش روابط، به ایجاد ظرفیت از طریق برگزاری پروژه های مشترک بپردازند. وی خاطرنشان شد: روس ها شش مگاپروژه دارند که ما در هیچ یک جایی نداریم و این نیاز به یک دیپلماسی قوی علمی فناوری دارد.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه؛ با اشاره به فعالیت 1500 دانشگاه در ایران گفت: مدل تقسیم‌بندی تخصصی دانشگاه های روسیه و گروه‌بندی دانشگاه ها در قطب های علمی و تخصصی می تواند یک مدل و الگو برای ایران باشد.

دکتر رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ بر ضرورت گسترش مراودات زبانی و ادبی میان دو کشور تاکید کرد و افزود: با توجه به تحقیقات گسترده در روسیه درباره ایران و جایگاه ایران شناسی در این کشور، دانشگاه شهید بهشتی این آمادگی را دارد که با روسیه در حوزه زبان و ادبیات فارسی ارتباطات گسترده ای داشته باشد.

دکتر پرند، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه؛ به حضور بیش از 100 شرکت دانش بنیان و غیردانش بنیان در محل پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این شرکت ها محصولات بسیار خوبی به ویژه در حوزه فناوری و ارتباطات تولید می کنند، اما مساله آنها این است که چگونه بتوانند با دیگر کشورها از جمله روسیه ارتباط برقرار کنند و های‌تک خود را صادر کنند. امیدوارم سفارت و رایزنی ایران در روسیه این زمینه را فراهم سازند.

دکتر فقهی، مدیر امور هیات علمی؛ مهم ترین راه گسترش روابط بین دو کشور را  توسعه مناسبات علمی دانشگاهی دانست و توصیه کرد، سفارت بر شناسایی مراکز علمی روسیه تمرکز داشته باشد.

دکتر جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه؛ از تجربیات خود در مقام سفیر و حضور در کشور روسیه سخن گفت و اظهار داشت: هر چند مناسبات ایران و روسیه در حوزه های سیاسی و نظامی و امنیتی گسترش یافته اما همکاری ها در حوزه های دیگر از جمله اقتصادی و فرهنگی پا به پای آن پیش نرفته است. وی، با تاکید بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور گفت: تا زمانی که این روابط گسترش نیابد ما نمی توانیم شریک راهبردی روسیه قلمداد شویم. اولویت روابط ما با روسیه باید در حوزه فرهنگی و علمی باشد. وی ضمن تشریح مناسبات میان روسیه و ترکیه به عنوان یک نمونه گفت: زمانی می توانیم روابط درازمدت و راهبردی با روسیه برقرار کنیم که در حوزه های فرهنگی به گسترش روابط بپردازیم و در این میان مساله زبان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دکترجلالی، ضمن اشاره به نبود یک شبکه تلویزیونی فارسی در روسیه و شبکه روسی در ایران تصریح کرد: به رغم این که صدا و سیما شبکه‌های مختلف به زبان‌های مختلف دنیا دارد اما شبکه‌ای به زبان روسی فعال نیست؛ این امر موجب شده معرفی ملتها به یکدیگر صورت نگیرد و لذا شناخت های دو کشور از یکدیگر در میان نخبگان، شناخت‌های مربوط به دوران گذشته باشد. روسیه در ذهن بسیاری از نخبگان ما روسیه تزاری یا شوروی کمونیستی است و ما از روسیه جدید شناخت کافی نداریم. بهترین روش برای گسترش روابط این است که از دانشگاه ها و مراکز علمی شروع کنیم.

وی، با برشمردن موانع موجود در گسترش مناسبات ایران و روسیه، به ارائه برخی راهکارها پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ما علاقه مندانی هستند که می خواهند برای ادامه تحصیل به روسیه بروند و متاسفانه در ایران به سبب نبود دوره های رسمی پادفک که مورد پذیرش دانشگاه های روسیه باشد، به آموزش زبان روسی نمی پردازند و وارد روسیه می شوند و با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. امیدوارم دانشگاه شهید بهشتی در برگزاری این دوره های آموزشی مساعدت نماید.

دکتر نصیری در پایان جلسه ضمن تشکر از دکتر جلالی و دکتر نجفی، بر موضوع آموزش زبان روسی برای داوطلبان ایرانی تحصیل در دانشگاه های روسی تاکید کرد و آمادگی دانشگاه شهید بهشتی در مساعدت در این امر را اعلام نمود.

افزودن نظرات