صفحه اصلی
برگزاری ششمین دورۀ مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح و نمایشگاه مهندسی خاک و پی ایران
  • 4069 بازدید

"ششمین دوره مسابقات ملی دانشجویی دیوار خاک مسلح (GeoWall) و نمایشگاه مهندسی خاک و پی ایران" با حمایت انجمن ژئوتکنیک ایران و میزبانی پردیس و دانشگاه شهید بهشتی در سالن همایش های پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور برگزار گردید.
     این مسابقات، به عنوان اولین و تنها مسابقۀ دانشجویی ژئوتکنیکی در کشور، مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و با انگیزۀ ایجاد پویایی و همکاری دانشجویان، بر پایه دانش فنی مستخرج از مهندسی خاک و پی استوار است و هدف آن، ایجاد یک رقابت سازنده در تحلیل، طراحی و ساخت یک سازه خاک مسلح می‌باشد. طبق آیین‌نامه این مسابقات، امکان مشارکت دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی رشته مهندسی عمران، در قالب تیم‌های ۳ الی ۴ نفره دانشجویی فراهم شده است.
      مسابقات دیوار خاک مسلّح در ایران، از سال 1394، هرساله به همت تعدادی از دانشجویان و با حمایت انجمن ژئوتکنیک ایران برگزار می‌شود. در این مسابقات هر تیم با ساخت یک جعبۀ چوبی با ابعاد مشخص، آن ¬را با ماسه خاکریزی و متراکم نموده و با نوارهای کاغذی مسلح می¬نماید. هدف آن است که تیم¬ها دیوار خاک مسلّح بهینه و پایداری را، برای تحمل خاک محصور شده در جعبه ماسه و نیز بارهایِ سربارِ قائم در نظر گرفته‌شده، طراحی و اجرا نمایند. یکی از معیارهای داوری، استفاده از حداقل مقدار نوارهای کاغذی مسلّح¬کننده است. از جمله سایر مواردی که در امتیاز نهایی تیم‌ها موثر خواهد بود می‌توان به زمان و توجه به خطاهای نام برده شده در آیین‌نامه اشاره کرد. هم¬چنین تیم¬ها بایستی کلیۀ فرآیندهای تحلیل و طراحی خود را، از جمله آزمایش‌های مورد نیاز و نتایج آن¬ها، تحلیل و طراحی¬ها را به¬صورت دستی و نرم¬افزاری و به شیوه‌ای مؤثر ارائه دهند.
      طبق آیین‌نامه، محدودیتی برای تعداد تیم از هر دانشگاه در مرحله‌ی اول مسابقه وجود نداشت. اما پس از بررسی گزارش کارهای اولیه، نهایتاً 17 تیم و با معرفی یکی از اساتید دانشگاه به عنوان سرپرست خود، به مرحله نهایی و رقابت در روز مسابقه راه یافتند. مرحله نهایی این مسابقات، با حضور جمع بزرگی از استادان، دانشجویان و خانواده‌های ایشان، مدیران دولتی و خصوصی، کارفرمایان و دست‌اندرکاران عرصۀ مهندسی کشور برگزار شد.
      نمایشگاه مهندسی خاک و پی ایران نیز، در کنار این دور از مسابقات، و با همراهی 20 شرکت فعال در زمینه مهندسی، از ساعت 9 الی 17 روز چهارم خرداد 1402 در مرکز همایش‌های پردیس شهید عباسپور در جریان بود. شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، که حامی دور ششم مسابقه نیز بودند، این فرصت را داشتند تا آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود را، در معرض نمایش به صاحب‌نظران و تحت پوشش رسانه‌ای گسترده قرار دهند. اسامی این شرکت‌ها به طور کامل در وبسایت مسابقات قابل دسترسی است.
    برای برگزاری موفق دور ششم مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح، گروهی پرتلاش، مرکب از برگزارکنندگان پیشین این رویداد موسوم به کمیته سیاست‌گذاری، و همچنین کادر اجرایی متشکل از دانشجویان دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط‌زیست دانشگاه شهید بهشـتی، به مدت بیش از 6 ماه، متقبل زحمات فراوان شدند.
     برگزاری سربلند این رویداد، با توجه به ابعاد متنوع آن، در کنار سنگینی مصالح و ابزار مورد نیاز، در مقایسه با مسابقات دانشجویی مشابه، نیازمند دقت، همدلی و تلاش مضاعفی از سوی برگزارکنندگان بود. برآورد اولیه‌ای از هزینه برگزاری ششمین دوره مسابقات توسط کادر اجرایی و سیاست‌گذاری تهیه شد و این مبلغ از محل جذب حمایت مالی و ارائه خدمات تبلیغاتی به حامیان در نمایشگاه جانبی تأمین گردید. برای جلب نظر حامیان، فراخوان مشترکی از سوی دانشکده میزبان و انجمن ژئوتکنیک ایران، خطاب به مدیران عامل شرکت‌ها صادر گردید و سپس، پیگیری‌های لازم از سوی دانشکده و انجمن، و توسط اعضایی از کادر برگزاری، که مسئولیت «مدیر اسپانسر» را بر عهده داشتند، انجام پذیرفت.
   کمیته مالی این دور از مسابقات، به صورت موازی، برای صرفه‌جویی حداکثری در هزینه‌ها درعین حفظ کیفیت، طرح‌هایی را آماده و پیشنهاد کردند که برخی از آن‌ها، توسط کادر برگزاری به اجرا درآمد و موجب کاهش هزینه‌های میزبانی از این رویداد بزرگ شد.
    در ششمین دوره مسابقات ملی دیوار خاک مسلح، 45 تیم از 10 استان کشور ثبت‌نام کردند و پس از طی مراحل مختلف مسابقه، نهایتاً 17 تیم، در چهارم خرداد 1402 به رقابت پایانی پرداختند. در این روز، پردیس شهید عباسپور میزبان بیش از 350 نفر میهمان در طی ساعات برگزاری بود و ریاست محترم سازمان نوسازی شهر تهران به اتفاق هیئت همراه نیز، بازدیدی از نمایشگاه و مسابقه داشتند.
     قهرمان ششمین دورۀ مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح، تیم دانشگاه علم و فرهنگ بود و تیم‌های دانشگاه شاهرود و دانشگاه آزاد بندر انزلی، موفق به کسب مقام دوم و سوم شدند. برندگان جوایز مرتبط با سریعترین مونتاژ، بهترین گزارشکار و زیباترین جعبه نیز، در جدول زیر قابل مشاهده است.

نتايج ششمین دوره مسابقات ملى ديوار خاك مسلح

خرداد ماه ۱۴۰۲ - دانشگاه شهید بهشتی

مقام اول

تیم ژئوعلم از دانشگاه علم و فرهنگ

مقام دوم

تیم شاهوار از دانشگاه صنعتی شاهرود

مقام سوم

گروه عمران دانشگاه آزاد واحد بندر انزلی

مقام ویدال (بهترین گزارش‌کار)

تیم شریف از دانشگاه صنعتی شریف

مقام سريع‌ترين تیم

تیم صد دروازه از دانشگاه دامغان

مقام زيباترين جعبه

تیم زامیاد از دانشگاه اراک

 

در اختتامیه این رویداد بزرگ ملّی، آیین تجلیل از پدر خاک مسلّح ایران، جناب آقای دکتر کامبیز بهنیا نیز، با حضور جمع بزرگی از پیشکسوتان و استادان مهندسی خاک و پی کشور، برگزار گردید و برگزارکنندگان افتخار داشتند تا به پاس چندین دهه خدمات علمی و فنی این استاد گرانقدر، تقدیری شایسته از ایشان به عمل آورند. پیام ویدئویی از سوی پرفسور Keh-Jian (Albert) Shou نایب‌رئیس آسیایی انجمن بین‌المللی مکانیک خاک و مهندسی ژئوتکنیک، خطاب به ششمین دورۀ مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح ایران، بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود.

با برگزاری موفق ششمین دورۀ مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح (Geowall) در دانشگاه شهید بهشتی، برگ زرین دیگری در دفتر اولین و تنها مسابقه ژئوتکنیکی کشور ورق خورد و برگزارکنندگان امیدوارند تا با استفاده از تجارب بدست آمده از این دوره، سطح کیفی و کمّی مسابقات را، برای دوره‌های آتی بیش از پیش ارتقاء دهند.

افزودن نظرات