صفحه اصلی
ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان
  • 21909 بازدید

 سلام بر نور چشم امام حسین علیه السلام
بررسی کتب اندیشوران درباره خصوصیات حضرت علی اکبر علیه السلام، گویای زوایای پراهمیتی از زندگی ایشان است. سید هبة الدین شهرستانی می نویسد: علی اکبر علیه السلام منتهای فضیلت و شرافت و عزت نفس را دارا بود و ویژگی هایی چون دانش، بردباری، پرهیزگاری، سخاوت، شجاعت و دیگر ویژگی های شایسته را در خود جمع کرده و از هیبت و شوکت خاصی برخوردار بود. وی در ادامه می‌گوید: چون قرآن تلاوت می‌کرد یا حدیثی روایت می‌نمود گویی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سخن می‌گوید و می‌افزاید نه تنها در ویژگی های ظاهری به پیامبر شباهت داشت، بلکه در دفاع از حق، استواری در مقابل معاندین و شهامت و شجاعت به آن حضرت شبیه بود. 
علامه عبدالرزاق مقرم می نویسد: ما تردید نداریم که علی اکبر علیه السلام جامع تمامی فضائل بود و بلکه مقامی بس بالاتر از اینها داشته که آن همان مقام عصمت و دوری از گناهان و اخلاق ناپسند می باشد و چگونه چنین نباشد حال آنکه به شهادت پدر گرانقدرش که واقف به ضمایر افراد است، آیینه تمام نمای خلق محمدی معرفی شده است. بر قوت، ایمان و بصیرت نافذ او همین بس که در راه اعتلای کلمه حق سر و جان فدا کرد و هماهنگ با پدرم مکرمش در پی جویی اهداف والای نهضت مقدس آن حضرت، شرکت جست و گام به گام طریقه پدر را پیمود. سپس می‌نویسد علی اکبر علیه السلام یکی از بزرگان هاشمی است که چون ستاره‌ای در افق کربلا درخشندگی دارند، ادامه ‌دهنده طریق محمدی (ص) است، که در آسمان فکر و اندیشه پرتو افشان بوده و امتیازاتی چون عزمی استوار، دانش و جهاد در راه خدا را دارا بوده ست. 
محمد علی قطب در کتاب «رجال حول الحسین» می نویسد: علی اکبر علیه السلام استوار و مستحکم، همراه پدر بود. تاریخ بر حماسه های اکبر فخر می کند و سزاوار است تاریخ در زرین ترین صفحات خود، رشادت ها و فداکاری های افتخارآفرین او را ثبت نماید. 


دکتر مرضیه محصص، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و ادیان و استاد مشاور انجمن علمی و دانشجویی
 

افزودن نظرات