صفحه اصلی
یادداشت روز به مناسبت روز روانشناس و مشاوره - دکتر پورابراهیم
  • 1047 بازدید

مشاوره، ضرورتی برای تسهیل رشد

دکتر تقی پورابراهیم، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

زندگی اجتماعی بشرهمواره با مشکلاتی روبرو بوده است و این مشکلات جنبه روانشناختی هم داشته است. وقتی مشکلات روانشناختی مطرح می شود، بهداشت روان( بهتر داشتن روان) اهمیت پیدا می کند. هدف مشاوره و خدمات روانشناختی پیشگیری از مشکلات و آسیب های روانشناختی و تامین بهداشت روانی است. موضوع بهداشت روان در سال های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است، چرا که با تغییرات اجتماعی زیاد و سریعی مواجه شده ایم. به عنوان مثال نهاد خانواده و برخی نهاد های دیگر که به طور غیر مستقیم به ارتقاء بهداشت روان کمک می کردند، اکنون تاثیر گذاری خود را تا اندازه زیادی از دست داده اند و ضرورت دریافت خدمات مشاوره و روانشناختی افزایش پیدا کرده است.

مردم از لحاظ روانشناختی به پناهگاهی نیاز دارند که موجب شده است به مشاوره و خدمات روانشناختی روی بیاورند و روز به روز از مشاوره استقبال بیشتری می شود و این خدمات جذابیت زیادی پیدا کرده است. این موقعیت، فرصت مغتنمی برای شاغلان به این حرفه است که با مسئولیت علمی و عملی بیشتری به این استقبال و نیاز پاسخ دهند. ضرورت دارد مشاوران و روانشناسان در جهت ارتقاء علمی و عملی خود بکوشند و نشان دهند که می توانند به تامین بهداشت روان عموم مردم کمک کنند. این نگرانی وجود دارد که مشاوران و روانشناسان فریفته ی استقبال زیاد افراد از خدماتشان شوند و درنیابند که اگر کارآمدی خود در کمک به دیگران را نشان ندهند، این توجه و استقبال گسترده، پایدار نخواهد ماند و چون همواره نیاز به دریافت خدمات روانشناختی وجود دارد، افراد به سمت منابع غیر علمی و غیر کارشناسانه خواهند رفت.

روز مشاور و روانشناس را می توان روز اندیشه به رفتار و خودشناسی نام نهاد. هدف مشاوره تسهیل رشد است و تسهیل رشد در گرو خودشناسی است. هر کس خود را بشناسد، از آلودگی ها، کژی ها و کهنه ها آزاد می شود و می تواند رشد کند و آرامش به دست آورد. وظیفه مشاوران و روانشناسان کمک به آحاد مردم برای خود شناسی است که این امر میسر نمی شود مگر این که شاغلان به این خدمات کمکی، خود رشد یافته و خوشتن شناس باشند.

ضمن تبریک روز مشاور و روانشناس به همه ی عزیزان مشاور و روانشناس، امیدواریم که این روز مبارک تذکاری برای توجه به رشد علمی و عملی همه ی این عزیزان باشد.

.

 

 

افزودن نظرات