صفحه اصلی
حضور تیم ملی والیبال نشسته مردان جهت ارزیابی تخصصی پزشکی ورزشی در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی
  • 507 بازدید

تعداد ۱۶ نفر از اعضای پر افتخار ترین تیم والیبال نشسته جهان، تیم ملی والیبال نشسته مردان جمهوری اسلامی ایران، جهت ارزیابی تخصصی عملکرد و آسیب ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی حضور یافتند. این ارزیابی جهت انتخاب نهایی ترکیب ۱۲ نفره تیم برای اعزام به بازی های پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس انجام شد. 

پوریا علائی فیزیولوژیست ورزشی در این باره می گوید: در این مرحله همانند مراحل گذشته ۴ شاخص از جمله ترکیب بدنی، توان بی هوازی، قدرت و احتمال آسیب ورزشکاران مورد ارزیابی قرار گرفت. تلاش ما بر این بود که پروتکل های مورد استفاده منطبق با جدید ترین مطالعات علمی در دنیا باشد. اما نکته حائز اهمیت این است که در افراد دارای معلولیت، هر فرد با توجه به نوع و درصد معلولیت یک کیس استادی می باشد و به همین دلیل ارزیابی و همچنین تحلیل این ارزیابی ها نیازمند دقت و تجربه دوچندان می باشد. ارزیابی این ورزشکاران در کمتر از ۳ ساعت با تیمی ۷نفره متشکل از متخصصان علوم ورزشی در گرایش های مختلف انجام شد. در ابتدا ما ترکیب بدنی ورزشکاران را با ۲ مدل از معتبرترین دستگاه های تحقیقاتی سنجش ترکیب بدنی در دنیا (Inbody 770 & Inbody S10) ارزیابی کردیم. سپس قدرت عضلانی در دو مرحله با استفاده از دو تکنیک انقباضی ایزومتریک و ایزوکنتیک ارزیابی شد. احتمال آسیب مفصل شانه ورزشکاران نیز با استفاده از انقباض ایزوکنتیک عضلات موافق به مخالف در حرکت چرخش داخلی و چرخش خارجی در دو سرعت متفاوت که شبیه ساز عملکرد این عضلات در شرایط رقابت و تمرینات قدرتی ورزشکاران می باشد، انجام شد. در ایستگاه پایانی نیز توان بی هوازی ورزشکاران با استفاده از آزمون Upper- Body Wingate ارزیابی شد.

پس از بررسی و تحلیل این ارزیابی ها توسط تیمی از متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی، نتایج به کمیته پاراالمپیک ارائه شد. با توجه به نتیجه این ارزیابی ها، می توان گفت که در مجموع تیم در شرایط خوبی قرار دارد و امید است که همانند دوره های گذشته، این تیم جایگاه قهرمانی پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را نیز تصاحب کند.

دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی حامی علمی کاروان پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس می باشد و از خداوند متعال برای این ورزشکاران آرزوی قهرمانی دارد.

افزودن نظرات